Volvo Cars har sedan längre bak under året klubbat ett stödpaket till Slovakiens transportministerium med syfte att anlägga en toppmodern fabrik, investeringskostnaden uppges vara rabatterad enligt budgetförslag, hela 14 miljarder kronor för att vara exakt och för kännedom är det aningen dyrare än stödpaketet på tre miljarder som ansågs inte bryta mot EU: s normer, efter en del diskussioner i samtalsämnet kunde nissarna i Bryssel dra i nödbromsen och ge dem grönt ljus.
Erik Wedberg på Teknikens Världs redaktion klargjorde att byggkapaciteten ska mäta sig med den tillverkningsprocess som Stellantis, VW-konglomeratet och BMW mäktade till de senaste tjugo åren i och med punktligheten genom "Lean manufacturing", fabriken i Kosice kommer hysa 3 300 anställda från och med 2026 när vissa elbilsmodeller i normal utsträckning ska byggas enligt handboken med användning av gigapressar och de sakliga frågorna lär kvarstå på pappret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar