När det anordnas VM-tävlingar i rally på grus så pratas det om ett vetenskapligt ord i terminologin, vägsaneringen och hur funkar detta.
På WRC: s onlinekanal fick programledaren Mike dra in några små referat kring bildandet av däckspår efter att den som startat först tvingas sopa undan bråte från den korrugerade markytan, föreställ dig att Sébastien Ogier till exempel i en Ford Fiesta WRC glider på färsk grus och gör att greppet i däcken var smått otillräcklig, får ingen traction ur gördellagren och ökar slitaget väldigt markant medan motsatsen innehåller ett litet avslöjande då de nästkommande bilarna visslar förbi enligt sägnen: "Ju mer vägen blir renare desto mer grepp samlas ur gördellagren. "
Efteråt kunde programledaren rita in små spår och ge teknisk undervisning på hur en förbipasserande bil hittar mer grepp i däcken jämfört med en förare med tidigt startnummer, vi föreställer Dani Sordo som placerade bilen genom spåren och tillför mer grepp likaså bättre traction för att skydda gördellagren från slitage med syfte att klara av specialsträckan snabbare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar