måndag 30 december 2024

Ur en hyllad förares attribut

För exakt ett år sedan hade bilsportens värld fått beskedet att en känd f.d. racerförare gått bort i sviterna av en hjärtattack vid sidan av en permanent racerbana, enligt många i dennes innersta krets som Roger Penske var Gil de Ferran en man som verkligen definierat "Gentleman-rollen" i olika yrken med formelbilar högst upp i trappsteget.

I en exklusiv insändare på Autosport fick journalisten James Newbold återberätta Gils liv som överklassens racingstjärna utan rädsla överhuvudtaget, karriären tog en ny vändning sedan han använde den mekaniska kunskapen på de mindre formelbilsklasserna under sin vistelse i Storbritannien, 1992 vann brasilianaren det nationella Formel 3-mästerskapet för Paul Stewarts stall och tagit klivet in i F3000 varpå Sir Frank Williams hade scoutat honom året innan han lämnade plats åt David Coulthard från och med Spaniens Grand Prix 1994, av en ren slump fick Gil söka jobb någon annanstans i världskartan efter kontraktstvisten som slutat illa, november 1994 åkte han till Indianapolis och signat för Jim Hall Racing i två år för att tävla i ChampCar-serien mot de bästa inom amerikansk formelbilsracing, sådana som Michael Andretti, Al Unser Jr, Jimmy Vasser och Mauricio Gugelmin med F1-erfarenhet.

Trots studentlivet på motsatt riktning med höga betyg i matematik och fysik som kärnämnen var Gil en ganska alert och kalkylerad tävlingsmänniska som vet att punktligheten spås vara viktigare i kampen om mästerskapstiteln, 1995 som nykomling kvalade han på Pole position i Burke Lakefront Airport men mer imponerande än så var insatsen i säsongsfinalen på Laguna Seca ett lyckat drag, han vann från andra startled i och med nio brutna lopp p.g.a. diverse mekaniska fel eller krascher för att vara helt säker.

"Alla är olika, jag kände igen en del racerförare som inte vet hur spelet skulle gå till men för mig har spelsättet hjälpt mig förstå hur bilen beter sig på banan, hur däcken reagerar i varenda vrå och hur jag ändrar min körstil beroende på väderlek, jag kan ju dra paralleller till min ingenjör om hur konsekvent jag kan bli och utveckla min teknik i rattfattningen för att översätta data ur bilens olika sensorer. ", sade Gil de Ferran om sin utvecklingskurva.

Marknadsrelationen med Honda varade i sex år med start redan 1996 när Gil gjorde en någorlunda bra säsongsupptakt med en andraplats i Homestead, förlorade ledningen i Long Beach efter trassel i depåmuren och på början av säsongens andra halvlek så vann han på just Cleveland, Ohio genom en liten "switchback" på sista varvet mot mästerskapets mest hajpade nykomling Alex Zanardi.

1997 fick han köra för Derrick Walkers stall och även tagit med chefsingenjören Bill Pappas till anslutning i lagsamlingen, han hängde med i matchen om mästerskapsbucklan i stort sett hela säsongen mot Zanardi, Andretti och Gugelmin trots att han blev slagen i Portland på blött väglag av Mark Blundell innan formkurvan vek neråt 1998 och '99 före flytten till Team Penske, i däckkrigets era var han och resten av personalskaran inblandade i många däcktester på Firebird Raceway för att dela tillräckligt med information med artikulation och huvudräkning.

Anno 2000 är värt en sjusiffrig belöning då han säkrade lagets efterlängtade 100: e seger på resumén efter över tre års väntan, hans ingenjör Nigel Beresford beskriver honom som generationens mest intellektuella förare i den internationella bilracingen med pondus och tålamod, ta till exempel kvalvarvet på Auto Club Speedway där han hittade den rätta luckan i däckens uppvärmningsprocess och... Vips! Så satte han hastighetsrekordet som räckte till Pole position inför Marlboro 500 och mycket tydligt det första av två ChampCar-titlar före övergången till IRL.

Framgångarna fortsatte att gå som räls rent analytiskt med tillägg till ryggsmärtan som fick honom att lägga ner den förlängda Indycar-planen efter att ha vunnit Indy 500 och den hemska kraschen som överskuggat Kenny Bräcks karriär, på senare år hade han dubblerat livet som spelande coach i en egenetablerad ALMS-team med heltidsyrket som Honda F1: s konsult och i efterdyningarna av McLarens ägarbyte hade han arbetat som sportchef med friska påminnelser i minnet.

Vi racingfanatiker förra året var jätteledsna över det som hände då han spenderat en studiedag med sin son på en kartbana, mångårige F1-ingenjören Andrea Stella har i sinom tid hyllat honom som mentor och strategisk tänkare på kontorsbordet genom att notera talesättet mer som civilingenjör än förare av högsta rang.

https://www.autosport.com/indycar/news/the-attributes-that-made-de-ferran-a-potent-force/10561597/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar