Per-Olof Kjellström som tidigare skrivit flera utomordentliga kolumner på Teknikens Världs sekundära blaska "Moderna Klassiker" hade radat upp sina känslor genom en av de mest solklara återföreningarna i hans karriär, i början på brödtexten hade Per-Olof sagt att han åkte till Köpenhamn anno 1994 för ett möte med Damgaard & Nielsens VD om storskaliga importer av italienska superbilar till Norden, bland andra hingsten från Maranello och deras mycket speciella tillskott 355 Berlinetta.
22 år senare har han återförenats med bilen som han blev förtjust i under stora delen av 90-talet ute på Falkenbergs Motorarena med små vägledningar av f.d. BTCC-privatisten Peggen Andersson trots att hällregnet vräkte ner och omkullkastat planen på att runda ett par varv runt den kuperade banan, jag blev nästan tårögd när jag läste färdigt artikeln ur mitt exemplar av "Moderna Klassiker" hemma och kan ni tänka er att körupplevelsen var riktigt hänförande, "Cancelletton" av aluminium har en svindyr men ganska taktil känsla när man växlar upp eller ned och sedan har vi den där vackra symfonin ur V8: an med 3.5 liters cylindervolym och fem ventiler i topplocken vilket bidrar till höga varvtal i registret, hela 8 500 i full blås och låter bakhjulen spinna loss 380 hästkrafter från gasspjället.
355: an är till idag en av de sju underverk i den italienska motorindustrin bortsett från Lancias rallyjärn Delta Integrale och även Fiat symboliska halvkombi Panda.
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-ferrari-f355-berlinetta/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar