Per-Erik Sundström skrev i en exklusiv debattartikel på Teknikens Värld att det är lätt att hamna på styva linan bland olika karossformers definitioner eftersom motorindustrin är till idag en globaliserad bransch som vissa lobbyister ville uttrycka, ända sedan Henry Ford uppfann begreppet "Lean manufacturing" på högkvarteret i Detroit har bilbranschens postmodernism levt i en myrstack av fackterminologi och små förkortningar på elektronik och förarassistans.
Jag precis som alla andra fanatiker på fyra hjul ville tänka efter vad jag skulle välja för karosstyp i framtiden eftersom de vanligaste från min barndom (herrgårdsvagnen, MPV: n och sedanen) håller snart på att ebba ut ur trafiken till fördel av femsitsiga skapelser på styltor, nackdelen däremot är att halvkombin heter något annat på juridikengelska p.g.a. pretentiös internationalism ur ett pressuttalande eller andra konfidentiella dokument. En SAV eller Sports Activity Vehicle är sedan intåget av BMW X6 otroligt vulgär p.g.a. dess sluttande taklinje, kompakta crossovern anses vara en korsning mellan en vanlig "hatchback" och en stadsjeep men jag varken kör eller sitter i baksätet på en sådan vagn för den gör mig åksjuk.
För att bättra på säljstrukturen så kan jag spara en del pengar till köpet av en fritidsbil eller "Ludospace" på franska, ni vet en skåpbil som förvandlats till en lönsam familjebil och låter föraren få en härlig känsla bakom ratten för den har herrgårdsvagnens åkkomfort till priset av en halvkombi, det tycker en del Peugeot-fantaster runtom i vår kontinent som också är småbarnsföräldrar.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/karosser-och-biltyper-vi-reder-ut/
Kort inslag på "Top Gear" om BMW: s vulgära bidrag i SUV-marknaden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar