Ja för mig 90-talets kanske bästa utmanare till en Peugeot 405 kombi, Volkswagen Passat Variant B3 och tidiga årsmodellens Volvo 850 kombi hette Fiat Tempra SW och frågan var varför blev den kallad "Bilvärldens nytända gnista".
När den kom ut från fabriken i Piedimonte San Germano cirka två månader efter att sedanen visats i Genève 1990 fick journalisterna från Europas alla biltidningar skrapa sina pannor och tänker säga "Är detta möjligt för en italiensk herrgårdsvagn med udda vinklar att klå en Volvo i lastutrymme? ", framtida ägare på den tiden skojar inte med rubrikmakarna och detta var bara starten på en tuff historia för en Fiat i mellanklassens segment, vanligen hette bilen under projektnamnet Tipo 3 för att den skall passa in mellan Golfklassbilen Tipo (Tipo 2) och den större direktörsvagnen Croma (Tipo 4).
Designern Ercole Spada från IDEA-institutet formgivit sedankarossen som är rundare baktill men när herrgårdsvagnen Tempra SW visades offentligt är det inte mycket som skiljer mellan den och en gammal Volvo 740 GLE innan 850 blev en stor publikfavorit hemma i Sverige, det är inte bara karosspanelerna som är räta i infallsvinklarna utan chassit är av samma konstruktion baserat på en förlängd underrede ur en Fiat Tipo och de mekaniska delarna kommer från koncernens samproducerade sedaner, den använder samma typ av fjäderben och stötdämpare med skruvfjädring som på en Alfa Romeo 155 och bensinmotorer med åtta eller sexton ventiler i olika slagvolym som Lancias otroligt fina Dedra.
Invändigt har Fiat Tempra SW olika typer av instrumentpanel, standardutförandet S har en vanlig ratt och vanliga mätare där framför, om man går upp ett snäpp i specifikationen kan toppversionerna SX respektive SLX få en digital varvräknare, hastighetsmätare, bränsleindikator, oljetrycksmätare och en indikator som skenar om en av dörrarna inte är låst, man sitter upprätt och komfortabelt både fram och bak, precis vad en äkta familjebil skulle egentligen vara, för att bli multifunktionell och robust så sväljer lastutrymmet ganska mycket, cirka 780 liter bagage med sofforna uppfällda eftersom bakluckan öppnas i två delar, först den stora glaspanelen och sedan den korta men breda gångjärnen à la en Range Rover, bakluckan funkar även som en skolbänk, perfekt för en herrgårdsvagnsägare att dricka te eller varför inte äta mellanmål på landet.
Möjligen kan köregenskaperna och väghållningen vara pluspoängen vid testkörning av en Tempra SW med tvåliters fyrcylindrig bensinmaskin i SX-utförande, 1.6: an känns slö i accelerationen men jag tycker att 2.0 SX är en mer praktisk val av mekanik, motorn utvecklar 113 hästar med maxvridet på 156 Newtonmeter, noll till hundra stannar på 10.5 sekunder och har en mindre bränsletank än 1.9 liters turbodieseln, trots den lättmanövrerade passagen mellan växlarna, den mjuka åkkomforten på långa resor och den svårhanterliga styrningen på blött väglag var kombiversionen en succé jämfört med sedanen som kantats av elektronikfel och en felaktigt lutad C-stolpe som försvårar dess aerodynamiska effekt, fyrhjulsdrift hade funnits i Tempra SW på enstaka marknader, speciellt i Schweiz där man rattar uppför bergen och ta med hela familjen till skidorterna, bara för det roliga eftersom man får plats för hjälmväskor och lasta skidorna på stålräcket ovanpå taket.
Efter cirka sex års tillverkning hemma i Italien blev kombiversion av Tempra ersatt av den mer modevänliga uppföljaren Marea Weekend medan föregångaren fortsatte att tillverkas i Turkiet respektive Brasilien fram till 1998 och reservdelarna som licenstillverkats i Vietnam gått ur produktion ett år senare, totalt har mindre än en miljon Fiat Tempra blivit sålda i båda karossformer och jag vet att herrgårdsvagnen förblir den bästa Fiaten någonsin från denna årtionde.
Recension av Fiat Tempra SW 2.0 T.ds. SX
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar