torsdag 25 mars 2021

Ingolstadts flagskepp mot sista versen

Det har länge ryktats om en nedläggning av en känd lyxbil från någon av de tyska biljättarna, för mer än en månad sedan fick Audis ledning säga: "Det räcker, nu är det slut med stora motorer som spyr ut hälsofarliga partiklar", i och med det kan pricken över i: et luta sig mot elektrifiering och en eldriven uppföljare under projektnamnet Artemis, vid sidan om hade konkurrenterna från Stuttgart åsamkat några för- och nackdelar med hur nästa flaggskepp i lyxbilsbranschen ser ut när Mercedes EQS släpps om ett par år.

Pionjären bakom Audis väg till det mest dyrköpta segmentet leder till vaggan och till V8 Quattros avtäckning på slutet av 80-talet, bilen tillverkades i 20 000 exemplar fram till 1994, den hade en stor vinkelåtta på 4.2 liter och klämde ut 280 hästkrafter, i racingsyfte hade Audis första moderna flaggskepp slagit konkurrensen fullständigt med två raka DTM-titlar.

Första generationens A8 som innehar koden D2 var ett mästerverk, karossen var gjord av gjuten aluminium för att spara onödig vikt, väghållningen var otroligt bra på motorvägen, fyrhjulsdriften med diffspärr var standard i alla utrustningsnivåer och bäst av allt har telematiken ändrats en aning invändigt, 1997 användes 2.5 liters dieseln på 150 hästar till att klara av en bättre bränsleförbrukning, två år senare tillkom W12 på sex liter och kolossala 420 kusar men fanns enbart i förlängd karossform, S8: an var en riktig höjdare bland filmälskare om ni kommer ihåg en av biljakterna ur min favoritfilm "Ronin" då den mörkgröna Audin ställdes mot en Citroën XM vars passagerare har fortfarande tag på portföljen med hemligstämplade dokument.

En ny generation av Audis lyxbil med modellbeteckning D3 sågs först på bild hösten 2002 innan den hamnade på bilhandlarna världen över cirka ett par månader senare, under sitt åtta år långa karriär har den mer rundare A8: an förknippats med kändisskap ur olika kretsar, bland annat hade skådespelaren Jason Statham huvudrollen som f.d. livvakt utbildad till chaufför i de två senare episoderna av Transporter-trilogin och jag därför också inkluderar David Beckham bland kända A8-ägare för han hade en sådan i fyra år som Real Madrid-spelare men de grejer som förbryllar mig mest var igenkänning av fingeravtryck och infotainmentsystemet MMI som gör det enkelt för föraren att bläddra radiokanal, trafikinformation, röstigenkänning och extra betalt på digital-TV, den åttacylindriga dieseln på fyra liter klarade en rundresa mellan London och Edinburgh på en tank bensin i ett avsnitt ur säsong 4 av motorprogrammet "Top Gear".

Tyvärr kan jag inte ge mer information om de två senaste generationerna för båda har blivit dyrare i pris men en sak är säkert, jag kommer nog välja D3-versionen av A8 än den som var med i en storslagen långfilm.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/audi-a8-une-espece-en-voie-de-disparition-retour-sur-une-saga-10527396.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar