lördag 13 mars 2021

Fem orsaker till varför vi gillar en Jagga-kombi

Efter Melodifestivalens slut våren 2012 fick Jaguar äntligen släppa en värdefull herrgårdsvagn sedan X-Type kombi gått ur produktion tre år tidigare, den tillsynes eleganta men pråliga XF fick tilltalsnamnet Sportbrake för att gå ifrån kantigheten som andra herrgårdsvagnar i bilvärlden eftersom för mig är den stora katten tillbaka i kategorin där Volvo V70, Audi A6 Avant, BMW 5-serien Touring och Mercedes E-klass kombi hölls sedan dess en etablerad konkurrens.

När de officiella bilderna visades på olika biltidningar var XF Sportbrake med projektnamnet X250 bättre i utseendet än Volvon, den väger lika mycket som A6: an, den lastar mer bagage än en Opel Insignia Sports Tourer och klarar halt väglag på bästa möjliga vis.

Här är fem viktiga orsaker till varför Jaggan är bättre än någon annan kombi:

1. Körglädje

Trots en tyngre tjänstevikt än den vanliga direktörs-sedanen så håller den klistrad utan krängning från ena hjulparet, chassit är lite mer förlängd och anpassningsbar än den föregående S-Type även om föregångaren inte fanns som kombi, strukturellt sett är hjulupphängningsgeometrin densamma som i den senaste XK cabriolet fast lite mjukare med nya bussningar på skruvfjädringen och främre länkarmarna, åkkomforten däremot känns betydligt behagligare än en konkurrerande Audi A6 Avant och håller samma klass som i antingen en V70 eller en 5-serie Touring.

2. Interiören

Vid första dörröppning så inser man att bilens invändiga arkitektur andas premium, luftutblåsen öppnas och stängs automatiskt som på vardagsrummets persienner, med ena fingret på startknappen kommer man få se växelväljaren flyta uppåt innan man vrider tre klick åt höger och aktivera automatlådan i Drive, mittkonsolen är mycket annorlunda i form och funktionalitet än i Jaguars gamla modeller då med Volvos samarbete, knappsatserna inklusive infotainmentsystemet var hämtade från en Land Rover Discovery även om den elektriska parkeringsbromsen var grejen som lånades ur en samtida XJ, uppdatering av vägkartor var ganska dyrköpt bland tillval och mätarklustret var densamma som en XF i vanlig sedankaross.

3. Lastvänlighet

Med fem millimeter extra i längd och en förlängd taklinje räckte ju för vuxna passagerare i baksätet att sitta mer behagligt än i vanliga XF, bagageutrymmet sväljer uppemot tre stora resväskor med sofforna uppfällda, om man till exempel lastar långa föremål som längdskidor eller snowboards kan lastkapaciteten höjas till cirka 1 675 liter, nästan en tredjedel mer än Volvon men mindre än en E-klass kombi, plant golv från lasttröskeln till framsätenas rygg gör det enklare för en äventyrare att campa med sovsäck utan att störa andra besökare på nätterna.

4. Hållbar mekanik

Jaguar XF Sportbrakes pluspoäng lutar åt de viktiga beståndsdelarna under dess släta motorhuv, motorutbudet är densamma som i vanliga XF med lite små justeringar, tyvärr kändes 2.2 liters dieseln på 197 hästar inte lika förfinad i varvregistret som V70: n med femcylindriga dieseln på 2.4 liter och fyrhjulsdrift, som bäst kan treliters V6-dieseln på 238 hästkrafter respektive raka fyran på 241 hästkrafter bli ett bättre val i begagnatmarknaden och det självklara är att alla motorer är länkade med antingen sexväxlade eller åttastegade automatlådor inklusive tillvalet på fyrhjulsdrift.

5. De små nackdelarna

Innan man lägger stora summor på en lastvänlig premiumbil kan man tänka på ett par olika saker, först och främst är hur dyra reservdelarna egentligen kostar, exempelvis en ny kopplingslamell, topplockspackning eller vevaxel, vagnskadegarantin på 6 år hade varit bland en av de stora fördelarna till ägandet av en stor kombi, kamremsbytet vart 2 500: e mil blir dyrare genom åren medan servicekostnaden för byte av bromsbelägg och lampor gått från en dyrköpt affär till en billig vinst.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/jaguar-xf-sportbrake-officiell-tyskarna-far-se-upp-121395/

https://www.parkers.co.uk/jaguar/xf/sportbrake-2012/used-review/


Panelen i motorprogrammet "Femmans växel" ger en inblick på Jaguars vackra XF Sportbrake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar