I ett specialskrivet inlägg från brittiska biltidningen Autosport hade tre f.d. F1-stjärnor och tre erfarna endurance-förare tagit sina platser hos Peugeot Sports nya långsiktiga WEC-satsning med mål att jaga en ny titel på Le Mans.
Två danskar, två fransoser, en engelsman, en skotte och överraskande nog en amerikan ansluter i ett fabriksteam, detta har inte hänt sedan Price Cobb vann Le Mans 24 timmars år 1990 i en Jaguar.
För nordiskt vidkommande passar Kevin Magnussen riktigt bra i laget, den förre McLaren, Renault och Haas-föraren inte haft någon erfarenhet i sportvagnsracing även om fadern Jan tävlat på Le Mans ett antal gånger i en Chevrolet Corvette och vunnit fyra klassegrar, en annan dansk förare i fokus är Mikkel Jensen vars framfart i LMP2-klassen var allt annat än godkänt.
Dubbla Formula E-mästaren Jean-Eric Vergne kan det här med energiåtervinning sedan han tävlat för Toro Rosso i tre år innan elektrifieringen accelererade sin tävlingskarriär på en helt ny nivå, kanske om ett år kommer jag få se Jean-Eric stå högst upp på pallen i Sarthe-regionens klassiska tävlingsbana i det nya LMHy-kategorin.
Skottlands Paul di Resta signerade kontraktet med Peugeot Sport som varar i minst tre år med köpoption på en extra säsong, efter tre år i den mindre prototypklassen får den gamle Force India-chaffisen tillika 2010 års DTM-mästare chansen att tämja Lejonens framtida Hypercar med förklaring till det franska stallets motivation och professionalism sedan de tävlat mot Audi i den s.k. dieselduellen.
2013 års vinnare på Le Mans respektive titelhållare i WEC: s förarcup Loïc Duval sätter sina primära mål inom sportvagnsracing efter flera år hos Audi, årgångarna 2010 och '11 satt han bakom ratten på en Peugeot 908 tävlandes för satellitteamet Oreca, när Loïc läste nyhetsrubrikerna om Peugeots återkomst på Le Mans var han riktigt stolt över föraruttagningen.
Jag kunde ha tippat många gånger på Andy Priaulx som fabriksförare men så blev det inte, den kille som försvarar Englands flagga heter James Rossiter; precis som tidigare kommer BAR Hondas förre reservchaffis inneha jobbet som utvecklingsförare trots att han tävlade ett antal gånger på Le Mans med Colin Kolles privatstall.
Tävlingschef för nyetablerade Stellantis Racing Jean-Marc Finot säger att förhållandet mellan medarbetare och förare är ganska fundamental, i överlag kan huvudkriterierna ligga bakom deras mind-set, deras arbetskraft och motivation till att hjälpa laget framåt en aning eftersom den mänskliga faktorn spelar en jättestor roll inom långdistansracing.
Lagets tekniske ansvarig Olivier Jansonnie hade förklarat utvärderingen av olika förares fartskillnad och uthållighet i själva uttagningsprocessen, det krävs en blandning mellan erfarenhet och talang till startfältet med hybridteknik.
https://www.autosport.com/wec/news/154942/magnussen-di-resta-vergne-front-peugeot-wec-lineup
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar