tisdag 2 mars 2021

Grunden med ABS-bromsar

I slutet på januari fick jag se på en utbildningsfilm från Peugeot om låsningsfria bromsar, denna film premiärvisades våren 1991, cirka två år efter 605: an lanserades och det handlade om hur bilteknikens försvarslinje fungerar.

Bromskraftsfördelningen är fortfarande ett revolutionerande ord inom bilmekanik, för det första hade Jaguar på slutet av 50-talet utvecklat bromsskivor på alla fyra hörn med syfte att få en kortare bromssträcka, den användes först på racerbilen C-Type som vann Le Mans 24 timmars 1953 och i massproduktion blev de fabriksmonterade i förväg på vanliga sedanen Mk II.

Nästan tjugo år senare gjorde den elektroniska bromskraftsfördelaren entré av TRW Automotive eller det som kallades en gång i tiden Kelsey Hayes; den satt emellan drivaxeln och kardanaxeln via kablar på en Lincoln Town Car men tyskarna var långt före teknikmässigt när Bosch utvecklade deras första ABS-system vilket så småningom blev inkluderad som tillval på en Mercedes S-klass, första bil att få låsningsfria bromsar som standardutrustning var en Ford Granada.

Här är utbildningsfilmen om hur ABS-bromsarna på en Peugeot 605 egentligen fungerar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar