Sedan dess har "Försprång genom teknik" stått länge på reklamaffischer och korta TV-klipp under ett avbrott, hybridteknik har aldrig hört talats om på tabloiderna förrän bilsalongen i Frankfurt 1989 och presentation av Audis första experimentbil vid namn Duo enligt biltidningen "Klassiker".
På montern står faktiskt en vanlig Audi 100 Avant med vanlig rak femma under huven som drev framhjulen men i aktern satt en elmotor med maxeffekten på blygsamma 13 hästkrafter och en räckvidd på en då otillräckligt korta fyra mil efter full laddning via laddkabel, experimentbilen var tillverkad i tio exemplar som enbart testats på Audis tekniska departement i Ingolstadt och orsaken till varför den var omöjlig att serietillverkas var en ganska klen elmotor och en onödig barlast på 200 kg.
Två år senare släpptes Duo II med en integrerad drivlina, permanent fyrhjulsdrift användes istället för en motor i vardera axel, batteripaketet blev kompakt och laddas under färd vilket var ett steg i rätt riktning, toppfarten på enbart eldrift ökade till 80 km/h men systemet klassades som ett experiment och det tog sex år till för Audis experimentbil för framtidens teknik att sättas i produktion.
När Duo III som egentligen är en A4 Avant B5 släpptes redan i september 1997 var blicken spänd på grönt ljus angående miljöbilar, tre år innan Toyota Prius såldes först på den japanska marknaden innan den tog sina första hjulspår i Europa, som klen tröst var Audi Duo III en beställningsvara, bara 90 serietillverkade exemplar som specialutgåva eftersom ingångspriset på 60 000 Deutsche Mark berörde många kunder avsevärt och prestandan förvisso räckte inte till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar