onsdag 3 mars 2021

Astra Caravan i närbild

2004 var året som fick Golfklassens herrgårdsvagnar att dominera hela Europas vägnät, många trodde att Ford Focus kombi är klassledande för sin motorteknik medan vissa säger Fiat Stilo Multiwagon känns mycket mångsidig och en del vet att Peugeot 307 SW betraktas som pendlarbil till och från jobbet.

Till skillnad från de tre bästa i konkurrensen fanns det bara en bil som klarade kraven på ren körglädje, vad jag pratar om är Rüsselsheims enväldiga kandidat till ett förnuftigt bilköp i form av Opel Astra Caravan, redan sommaren 2004 presenterades bilen för allmänheten med uppdraget att visa konkurrenterna vart skåpet skulle stå, exteriördesignen skiljer sig mycket från sin kantiga föregångare, axelavståndet är längre än vanliga halvkombin, framvagnen har en mer harmonisk look med nyare strålkastare, nyare grill med kylarintag undertill, hjulhusen på alla fyra hörn var lika i dimension med kortare överhäng och bakvagnen ser mångt och mycket elegant från nära håll med baklyktorna som är smalare än halvkombiversionen för att man skulle lätt identifiera vilket som är vilket.

Livet bakom ratten har en arkitektonisk karaktär på ett eller två sätt, mätarklustret är logiskt utformat, reglagen är lätt att känna igen eftersom de lyftes ur en Vectra då det handlade om telefoniknappsats, CD-växlare, multifunktionsskärm och klimatanläggning, armstödet förbeställs innan fabriksmontering för det fanns ingen idé att köpa en som tillval bland tillbehören, barn såväl vuxna sitter säkert och smidigt här bak för benutrymmet var i paritet med Peugeot 307 SW, bagageutrymmet sväljer två stora resväskor och tre ryggsäckar men för den som väljer att idrotta kan två set sportbags passa riktigt bra med baksätena uppfällda och minst en golfbag placeras snett inåt för att inte slå sönder lastnätet, med sätena nedfällda kan siffrorna höjas till 1 819 liter bagage om man lastar in värdefulla möbler som exempelvis ett soffbord i byggsats.

Teknikmässigt är Opels rymliga utmanare till någon av de tre inklusive Volkswagen Golf Variant mer intelligent då man lade till smarta finesser som adaptiva chassisystemet IDS+ med kontinuerlig stötdämpning (CDC), bortsett från alla teknologiska aspekter kommer jag till frågan om varför hittar man sportknappen på mittkonsolen, det är så här att jag tycker mer om mjuk fjädring på slingriga vägar än en hård åkkomfort, att använda sportfjädring på en herrgårdsvagn är rena farsen och jag tror att föraren riskerar få ryggont vid kurvtagning på en hårnål i nedförsbacke.

Med tre centimeter extra i längd och en liten del högre i mankhöjd är körupplevelsen lite välbalanserat, den topputrustade 2.0 Turbo har en fyrcylindrig bensinmaskin med maxeffekt på 170 hästar, motorn passar bättre bland pendlare i landsvägstrafik men för dem som gillar en tyst förarmiljö är dieslarna det märkvärdiga valet, vi svenskar höll fast på 1.7 CDTi med variabel turbo och 103 hästar, det mest praktiska av alla drivlinor är 1.9 CDTi-dieseln som miljöklassades med lägre servicekostnad, konstant fordonsskatt komplett med serviceintervall vart 5 000: e mil, motorn på 88 kW eller 120 hästar är lätt att underhålla men knackar inte vid tomgång, när det är låga varvtal så dras kraften ända till man når 2 750 v/min för att få maxsiffran på 320 Newtonmeter, motorljudet låter mycket tystare både på landsväg och höga farter på E4: an och väghållningen känns ljummet för en Opel på grund av bullret på grov bitumen, allra pinsammast var hur otroligt stel de främre länkarmarna kändes i farter på runt 80 km/h men slutsatsen visar att den gashydrauliska styrningen hjälper till att parera kraftig understyrning när det är blött och med sportläget av kan åkkomforten mjukna till stor del.

Trots att den belönades med fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest inklusive höga poäng i barnskydd är bilens passiva säkerhet en planenlig prioritering, den standardiserade Safetec-paketet innehåller sidokrockkuddar för thorax och insida lår på främre sätesraden, krockgardinerna sträcker sig hela vägen från A-stolpens ena kant till B-stolpens ände och Isofix-fästpunkterna var standardutrustade redan från början, med fler än 2.3 miljoner sålda exemplar om man räknar in halvkombin, TwinTop, OPC och fyrdörrars sedanen tvingas tredje generationens Astra Caravan gå in i historieböckerna och lämna plats till den slätare och mer aerodynamiska Opel Astra Sports Tourer från och med 2011.


Motorvisions testförare Nils Franck provkör Opel Astra Caravan årgång 2005


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar