Volkswagen kommer hysa agg mot sedanens platt fall i mellanklassens segment, i varje fall blir det så om ett par år med en reservation eftersom dagens Passat i sedankaross tillverkas i Emden men byter fabrik från och med nästa år till faciliteterna utanför Bratislava bredvid koncernkusinen Skoda Superb.
I en tidningsartikel från franska L'Automobile blir det säkert för Volkswagen att behålla Passaten i deras modulära MQB-plattform, den blir mer fullvuxen än dagens modell (4,85 m i längd), axelavståndet blir lite längre för att sträva lite mer ur ben- och huvudutrymmet i baksätet och därmed kan skuffen svälja ca 1 800 liter, bara en kubikdecimeter mindre än den större E-klass kombi från Mercedes-Benz.
På tal om motorer kommer nästa generations herrgårdsvagn från bilbyggarimperiet i Wolfsburg erbjuda en framtidsbaserad teknisk plattform med de redan välkända bensinmotorerna om man får en 48 volts batteri som extra tillägg (mild hybrid), på toppen av isberget hittar man laddhybriden GTE vars kraftpaket blir starkare än dagens Passat, siffrorna utökar från 218 hästkrafter till antingen 250 på basversionen till 300 hästkrafter med en sportknapp inkluderad i elektroniken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar