fredag 5 mars 2021

Pålitlig kombi med blandad respons

Tänk om man skapar en bil som är kapabel att kombinera tre värdefulla saker i ett, för en del etablerade bilmärken är det svårt men bara en som lyckats bygga en sådan kärra och det är Mercedes-Benz med dess speciella projektnummer W251 eller R-klass som den vanligen heter.

Den här bilen ser ut som en korsning mellan en E-klass kombi och en ML-klass exteriört för om man tittar noga så är det en förstorad S211 från sidan, tekniskt sett är kombinationen av avantgarde, flexibel inredning och generös lastutrymme à la E-klass kombi intressant, med fyrhjulsdrift ur en W163 får man för första gången redan under sommaren 2005 en ny sorts familjebil som klarar i stort sett allting, nämligen utrymme för sju passagerare, mångsidig förvaringsutrymme och toppmodern motorteknik.

Framvagnen på de tidiga årsmodellerna påminde mig mycket om en CLK eller SL med tanke på strålkastarnas form och grillens konstruktion, därefter hade den kosmetiska ändringen från 2010 gjort den mycket bättre för att minska luftmotståndet och bränsleförbrukning, jag har redan sagt att sidoprofilens kontur är nästan lite för lik en E-klass kombi inklusive den sluttande fönsterlinjen även om byggentreprenörerna från Mercedes offroad-fabrik i delstaten Alabama monterade en större baklucka för att få plats med bakljusen som drog en liten inspiration från en C-klass fast omvänt.

Eftersom bilen ges i antingen kort eller lång hjulbas beroende på motorval och utrustning är kabinen lika prålig som en E-klass kombi med små justeringar, precis som den förstnämnda kan förare och medpassagerare sitta säkert och avslappnat med ren körglädje åt ena hållet, användning av borstad aluminium, träpaneler och artificiell läder tyder på att dyra material håller länge, instrumenteringen har en förstklassig skärpa, färddatorn lånades ur en samtida S211 liksom navigationsskärmen med inbyggd radio, klimatanläggning i två zoner, telefoniuppkoppling, TV-skärmar, högtalarsystem och armstöd med plats för tre små vattenflaskor, bagageutrymmet däremot kan svälja upp till 600 liter om man inte använder extrastolarna så värst mycket, uppemot 1 950 liter är den totala lastkapaciteten med de bakre sofforna nedfällda och gör att man kan lägga in flyttlådor, skohyllor, allt möjligt.

Motorutbudet innehöll en del karaktär från sin mer komfortabla syster (E-klass kombi S211) i och med att alla motorer är länkade med en sjuväxlad automatlåda, en del ägare av modellen avstod från att köpa en med V8, speciellt AMG-versionen i begränsad utgåva då den hade samma maskin som i en E63 AMG, idag på begagnatmarknaden klassas R350 CDI som den bästa och förklaringen till det är att V6-dieseln på tre liter utvecklar 265 hästkrafter, den har maxvridet på hela 620 Newtonmeter och 4Matic fyrhjulsdrift är tillgängligt med 18" aluminiumfälgar.

Klart och tydligt är upplevelsen bakom ratten otroligt bra från början men minuspoängen lutar åt fyrhjulsdriftens diffbroms som inte låser sig när man åker på lösgrus eller steniga vägar, på motorvägen är den 2.3 ton tunga Mercan med en kraftfull sexcylindrig dieselmotor tyst, rymlig och smidig, hjulupphängningen beter sig lika mjukt på ojämn asfalt som på en samtida E-klass kombi, väghållningen och åkkomforten lutar åt den positiva sidan, som slutsats kan andrahandsvärdet falla ner kraftigt om de rätta reservdelarna är svåra att hitta vid motorreparation eller invändig koll på skruvfjädringens bussningar.

Mellan 2005 och 2013 är Mercedes enda så kallade "Grand Sports Tourer" en framtida klassiker bland dem som ägnar åt högkvalitativ körupplevelse i en familjeäventyr.

Provkörning av Mercedes R350 CDI årgång 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar