Ända sedan nyetablerade Stellantis skapade nya allianser i nyttofordonsbranschen kan Renault göra samma grej och det är att samarbeta med Daimler för tillverkning av nya generationens Master istället för att sälja modellen till Opel och döpa om den till Movano i en snar framtid.
2011 inledde Renault-alliansen och Daimler AG ett samarbetsprojekt som ledde till bygget av en gemensam flakbil, Mercedes X-klass var kort och gott en Nissan Navara respektive Renault Alaskan i grunden med annorlunda paneler, bilen var en rejäl flopp och lades ned som konsekvens, samma sak gäller även misslyckandet i citybilens klass när Renault Twingo med svansmotor à la Porsche 911 såldes ej i Sverige.
Himmelriket runt hörnet måste nog vara nyttofordonens efterfrågan på ren eldrift, de som var först med sådant var PSA-gruppens grannar Peugeot, Citroën och Opel, med konkurrens som primär ledord hade Ford och Volkswagenkoncernen redan inlett ett samarbete kring produktion av skåpbilar och stora krav på nollvisionen är ett av flera sätt att tackla luftföroreningar och klimatpåverkan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar