torsdag 4 mars 2021

Scuderia Ferraris totala premiärdominans

Inför årets VM-premiär i Formel 1 kommer jag blicka tillbaka till hur allting egentligen hände på Albert Park i början på mars 2004.

Kvalet spelades på en solig eftermiddag där nere då hela passet direktsändes tidigt på morgonen svensk tid, redan tidigare var gamle F3000-mästaren Björn Wirdheim på plats som testförare i fredagens första träningspass bakom ratten på en Jaguar R5, på TV-skärmen fick han se nykomlingen Christian Klien åka av och in i depån för invägning sedan varningsljusen höll på att skena, en vinglig utgång på Alain Prost-kurvan som är banans sista sväng var det värsta vi såg från David Coulthards flygande varv, kunde ha gjort bättre med setupen på sin McLaren men tolfte tid räckte inte, däremot var rekordjagande världsmästaren Michael Schumacher i bra form och tog hand om Pole position före hans egen lagkompis Rubens Barrichello; hemmahoppet Mark Webber mäktade till med en sjätte startplacering emellan de båda BAR Honda-bilarna inklusive Fernando Alonsos Renault.

Gråa moln och kyliga temperaturer passar Bridgestones gummiblandning bättre medan bilar med Michelindäck gör motsatsen, för första gången är den automatiserade Pre-select-växellådan och Launch Control förbjudet från och med den årgången medan antisladdsystemet blev permanent i tre år till före dess inaktivering från och med 2008.

58 varv runt Albert Park och F1-cirkusens premiärtävling anno 2004 har dragit igång med en fin start från de båda röda raketerna, där bakom slungade Alonso förbi Montoya även om den sistnämnde gjorde precis som det var år 2001 nämligen att bromsa på sig, hamna i gräset och tappa en del placeringar. Lite längre bak i fältet är bataljen mellan två förare som bytte lag med varandra mer intensiv, ja den mellan Nick Heidfeld i en Jordan Ford och Giancarlo Fisichella i en blåvit Sauber Petronas, det tog många varv och kanske ett depåstopp för att ta sig förbi den gula Jordan-bilen på yttern genom kurva 3 där många hemska olyckor inträffat, speciellt det som drabbade Martin Brundle redan 1996, i det nionde varvet åkte Kimi Räikkönen som var snubblande nära en VM-titel på ett tidigt sorti, blev först omkörd av Felipe Massa och därefter hade oljetrycket sjunkit, en dålig start på säsongen för hans del och kommer bli värre i två deltävlingar till.

Efter en lång första stint från Schumachers sida är luckan mellan honom och Rubens Barrichello ganska långt, cirka nio sekunder för att vara exakt, växellådsproblemen såg ut att fortsätta för de team som inte är riktigt konkurrenskraftiga, ta till exempel Mark Webber vars Jaguar kantades av allvarliga problem med elektroniken; Zsolt Baumgartner i sin första fulla säsong hos Minardi bröt loppet med ett misstänkt elfel; Massas comeback efter testförarrollen tog slut efter 44 varv och gamla lagkamraten Nick Heidfelds drivaxel slets sönder då han körde på en mekaniker under ett pågående depåstopp.

I skymundan av all dramatik kunde Michael Schumacher ta hem målflaggan med 13.6 sekunders marginal före Barrichello; Renaults första pallplats sedan Hockenheim 2003 fullbordades av ingen mindre än glansdagarnas titelkandidat Fernando Alonso; de båda Williams-bilarna fyra och femma trots en liten uppkörning från Juan Pablo Montoya och David Coulthard kämpade till den sista poängplatsen i och med att personalen inom McLarens motoravdelning får tänka om.

Eftersändning av hela loppet på TV4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar