I slutet på februari meddelade Automobile Club de l'Ouest att den stegrande hästen återvänder till VM i långlopp som fabriksstall sedan 1973 fast GP-erfarenheten finns kvar i ådrorna enligt mina beräkningar.
Konstruktören från Maranello gör sällskap med Toyota, Peugeot och Porsche i LMHy-klassen trots Audis och Team Glickenhaus medverkan i LMDh-klassen, fortfarande har Mercedes-Benz inte sållat fram en värdig Hypercar som utmanar antingen Toyota eller Peugeot till seger på Le Mans, i modern tid har Ferrari med aktörer som Prodrive och senare AF Corse vunnit klassegrar i GT1 som numera är GTE Pro och detaljerna kring hur den stegrande hästens bil kommer se ut finns i agendan på ett senare tillfälle.
Scuderians ordförande Johann Elkann sa att i mer än 70 år har Ferrari utforskat nya tekniska lösningar till att få fram de stora utmaningarna, med det nya Hypercar-programmet under full utveckling kan detta prestigefyllda varumärke medvetet ge sig in i engagemanget till att bli värdiga utmanare mot målflaggan i ett av världens största biltävlingar samtidigt som FIA: s ordförande Jean Todt ger tummen upp på märkets ambitiösa men krävande utvecklingsprogram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar