Bilhistorikern Calle Carlquist har skrivit en exklusiv kolumn om en kompakt Alfa Romeo med djärva tekniska finesser, modellen hette Alfasud och byggdes i en speciell facilitet norr om Neapel.
Volvos 300-serie hade remdrift och bakvagn à la tidigt 1900-tal, Citroën GS sin karossform, instrumentering och gashydraulik men Alfan satte en grön bock på alla spalter när det gäller teknik och utrustning, bromsskivorna var centralt placerade för att lägga in boxermotorn, karossdesignen formgivet av Giorgetto Giugiaro och bäst av allt den roliga men imponerande väghållningen.
Trots pluspoängen på den tekniska sidan var storyn omvänd på den estetiska sidan, bilen kantades av rost, speciellt på den främre vindrutan som Motorjournalens Joppe Pihlgren snackade om i ett inslag från 2004, han sa att fabriksarbetarna i Neapel valt att limma glasrutan i karosseriet för att sitta exakt men våtskum från luftbubblorna uppstod och det var det som orsakade åkomman, därmed fick modellen läggas ned 1983 och ersättas av den betydligt förbättrade 33: an.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/alfasud-var-rolig-och-intressant-men-dodsdomd
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar