måndag 19 april 2021

Renaults bortglömda geni

Många vet att Peugeot 205 GTi och Volkswagen Golf GTI klassades som riktiga höjdare bland snabba halvkombin under hela 80-talet, frågan var varför har Renaults motsvarighet till de två största genom tiderna blivit ovanlig genom åren och svaret får jag genom en artikel skrivet av Andrew Frankel på brittiska biltidningen Autocar.

Poängen är ju att Luca de Meo; Renaults nya VD fick under sin tid med Fiat arbeta med att få tillbaka retrodesignen på modernare bilar och han lyckades redan 2007 vid lanseringen av nya 500 men Andrew minns på första arbetsdagen som motorjournalist för Autocar hur han fick tag på en grå Renault med liten motor och Garrett-turbo under huven, idag snart 33 år senare har nyfikenheten klickat igång och enligt tidningsartikeln kunde han säga att Renault 5 GT Turbo är roligare än Folkvagnen och lika snabb som Peugeoten på serpentinsvängarna, utanför bild däremot är "Femman" mer sällsynt på vägarna med 287 registrerade exemplar på Storbritanniens vägar för 205 GTi: s popularitet fortsätter att växa med 1 100 exemplar kvar.

En solklar orsak till varför Renault 5 GT Turbo blev mer bortglömd i historieböckerna var ju att motorn på 1.4 liter blev kraftigt åldrad, dess femväxlade låda var hämtad från Alain Prosts Renault F1-bil från 1983, bakvagnen var mer överstyrd i och med dess tjänstevikt på under 900 kg men i slutändan så föredrog Andrew 205 GTi: s rallyinspirerade växellåda som en bättre mekanisk beståndsdel även om Renaulten kändes tillräckligt bra trots att den hade en hög treans växel.

https://www.autocar.co.uk/car-news/features/forgotten-genius-remembering-renault-5-gt-turbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar