PSA-gruppens motorer tillhör bland de bästa i den vettiga prisklassen, inte minst en rak fyra på 2.2 liter eftersom tjänstebilister i den offentliga sektorn tjänar stora summor på en vanlig sedan vars motorblock har djupare borrning och lite större cylindervolym.
Bensinmaskinen går under koden EW12J4, den är på som jag sa tidigare 2.2 liter, den pumpar ut 156 hästkrafter, den hade mer vrid än gamla 1.8: an och precis som alla andra 16 ventiler, fyra per cylinder.
Den raka fyran på 2.2 liter var på den tiden sällsynt i de tre första månaderna av tillverkningen, sedan fick försäljningskurvan gå upp ett litet snäpp efter att motorn först monterades på direktörsbilen Peugeot 607 tidigt under år 2000, därefter var den inne i huven på en 406 vilket var Frankrikes bästsäljande moderna mellanklassbil och så småningom fick den sitta i femton graders infallsvinkel på MPV-syskonen Citroën C8 respektive Peugeot 807.
Motorns säljsiffra hade gått ner en aning till fördel av så kallad "downsizing" för att strypa ned antalet cylindrar på olika volymbilars motorer, hälften av Europas tjänstebilister tycker att klimatpåverkan ruinerar stora motorers pålitliga rykte och resten säger "Nja, varför inte", enligt mina beräkningar hade bara tre av 10 ägare med Peugeotmotorn EW12J4 fått mekaniska problem på dess interna delar, den större delen tror att de inte fått någon oljeläcka eller kört sönder huvudtätningen, kolvringarna respektive ventilfjädern.
I varje fall efter många år på tillverkningsbandet hade 2.2 liters bensinmotorn gått ur produktion från och med januari 2011 för att koncentrera sig på tillverkning av dess spirituella efterföljare, den trecylindriga PureTech-motorn på 1.2 liter i olika konfigurationer.
Här är utbildningsfilmen om motortyp EW12J4, ursäkta den dåliga ljudkvalitén
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar