Via en press release på biltidningen Autosports långloppskolumn fick BMW lansera en tävlingsbil som skulle konkurrera med andra märken på nästa års upplaga av den amerikanska sportvagnsmästerskapet IMSA WeatherTech Series, bilen med namnet M V8 Hybrid blev avslöjad med de ikoniska färgerna som indikerar det bayerska motorverkets antika historia inom bilracing, den sträckte sig från 70-talets monstruösa 3.0 CSL eller "Batmobile" som smeknamnet anger till några moderna klassiker som E46 M3 GTR och E92 M3 DTM.
M-divisionens ordförande Frans van Meel hade påpekat enligt en strof ur tidningsartikeln att den kritiska utmaningen spås vara utseendet på chassits designstudie, BMW: s LMDh-kaross byggdes för övrigt av Dallara, ja dem som kan konstruera mindre formelbilar inklusive Indycar-bilar genom åren, han fick också säga sitt om prototypens särpräglade identitet eftersom på fronten så återfinns de riktigt igenkända njurarna från de massproducerade sedanerna och noskåpan mejslades med skarpa linjer ur en BMW M4 av alla sportcoupéer, den fullständiga färgsättningen kommer förhandsvisas i ett senare skede då all snack om drivlinan hemlighölls i flera månader innan M-divisionens ansvarig för motordesign Ulrich Schulz utvärderade saken kring en lämplig motor som skall anpassa deras LMDh-vagn, valet föll på en 90 graders V8 på fyra liter ur en M4 DTM årsmodell 2017 ända sedan den fyrcylindriga turbomotorn har större risk för motorhaverier medan V8: an ur en M8 GTE känns tyngre i tjänstevikt, att konvertera en åttacylindrig sugmotor till en turbomatad maskin med superkondensator ansågs vara en större utmaning enligt BMW själva men tack vare teknisk expertis från de anställda som byggt F1-motorn P83 till höga varvtal har dess primära fokus varit beståndsdelarnas tillförlitlighet med ökad prestanda och bättre kontroll på oljetryck och motortemperatur genom simulationer på testbänken.
På italienska Varano de Melegari har det första av tre chassin rullats ut till de första fysiska testerna inför nästa års tävlingsdebut i amerikanska IMSA WeatherTech Series, BMW: s fabriksförare Conor de Phillippi uttalade via dailysportscar.com att det har varit en ära att köra de första varven tillsammans med kollegan Sheldon van der Linde, det har varit en historisk dag för bajrarna som tog fram LMDh-projektet till varje steg man tar med minsta lilla detalj och även använt fullt kraftåtgång med god marginal, mer provkörning väntas redan nästa vecka innan bilen fraktas hela vägen till USA från och med september där man klockar minst 10 000 km på schemat, senare kan laguppställningen presenteras för den kommande säsongen innan VM-programmet skulle bli aktuell om två år med comeback på Le Mans i högsta klassen sedan 1999.
Nästa år kommer fansen få se BMW: s LMDh-vagn trimmade av Rahal Letterman Racing tampas med Cadillacs respektive Porsches tillskott i WeatherTech-seriens GTP-kategori om inte sammanslagningen mellan LMHy och LMDh sker i ett senare tillfälle när Peugeot, Ferrari eller varför inte Mercedes-Benz ger sig in i leken, på samma veva hade WRT: s stallchef Vincent Vosse åkt till München och stämt ett möte med Andreas Roos och Frans van Meel för att skriva på ett mångårigt avtal med det bayerska fabrikatet efter att kontraktet med Audi löps ut efter säsongen 2022.
https://www.bmw-motorsport.com/en/topics/magazine-article-pool/bmw-m-hybrid-v8-lmdh-engine-p66.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/bmw-confirms-wec-program-for-2024-as-lmdh-car-hits-track/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/bmw-retour-24h-mans-2024-wec/10343861/
https://www.dailysportscar.com/2022/07/26/bmw-confirm-fia-wec-hypercar-entry-for-2024.html
https://www.autosport.com/wec/news/bmw-announces-2024-wec-programme-begins-lmdh-testing/10343872/
https://sportscar365.com/imsa/iwsc/bmw-leaning-toward-existing-drivers-for-gtp-lineup/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar