I ett gammalt inslag ur Top Gear-arkivet hade showens forne programledare Jeremy Clarkson dragit till Skottland för att ta med de här två rallyjärnen ut på en testduell.
På det blåa hörnet verkar som om att en ansiktslyft Subaru Impreza känns mer potent genom användning av sin mekaniska differential respektive en uppgraderad version av boxerfyran under huven, styrningen kvicknar till på en feldoserad kurvas blinda apex, den sexväxlade lådan byggd av Xtrac har i allra högsta grad en bra pålitlighetsrekord och hjulupphängningen blev något styvare än föregångaren för väghållningens och köregenskapernas skull.
I det röda hörnet däremot räknades en Mitsubishi Lancer Evo 8 som en mer civil gatlegal "Homologation special" även om den föregående Evo 7: an betedde som en informatör utan förvarning, samma sak på den mekaniska sidan när motorn fått ytterligare fem hästkrafter och monterat en fabrikstillverkad växellåda på sex växlar än gammalmodiga fem växlar, tävlingsdivisionen RalliArts forskarteam stoppade in en större bensintank varpå den gamla hade en begränsad räckvidd.
För mig så väljer jag Mitsubishin på vägen hem medan Subarun används enbart på en stängd specialsträcka ute i skogsremsan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar