När EU-kommissionen valde att förbjuda försäljning av bensin och diesel från och med 2035 kom vändningen från annat håll som en blixt ur blotta ögat.
Tysklands förbundsdag under socialdemokratisk ledning vågar inte ta ställning bakom kommissionens dekret, något som finansutskottets Christian Lindner hade uttalat via ett insiderrapport på Teknikens Värld, det tyska industribranschens lobbyorganisation BDI: s personal växlade några "one-liners" med just finansministern gällande målet att dra ner på koldioxidutsläppen med 55 procent jämfört med nivån som sattes under hösten 1990, här anser herr Lindner att förbränningsmotorerna har en plats på marknaden även i framtida syften men råkade säga offentligt att begränsningarna av fordonsparken inte är öppen för teknik och med det kommer syntetbränslen vara ett klimatneutralt alternativ eftersom Porsche var först ut att vidareutveckla vätskan genom bilracingens enhetsklasser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar