Veckans #FlashbackFriday tar mig till 90-talets mest omnämnda aktiviteter inom racingindustrin, det handlade förstås om uppkomsten av en produktionsbaserad superbil med tävlingsförklädnad och allt detta stavas i två olika bokstavskombinationer, CLK GTR eftersom C: et står för coupé, L för lyx och K för kompakt medan de tre sista står för "Grosse Tourenwagen Rennsport".
Arbetet började redan i oktober 1996 när designern Michael Fink fick i första hand ta fram blyertspennan, rita chassistrukturen respektive drivlinans monteringspunkt, kampen mot klockan drogs igång framför ögonen på Mercedes motorsportavdelnings ordförande Norbert Haug medan ingenjörssnillet Gerhard Ungar satt framför datorn och påbörjade jobbet via användning av CAD-teknik, de anställda i forskningsteamet spenderade hundratals timmar med minsta lilla finjustering av kolfiberkarossen och efter 128 dagar så är det första av tre färdigbyggda racingtrimmade Mercor klar för provkörning, här är nyckeln till varför bilen blev färdigställd på rekordtid innan man äntrade FIA GT-serien efter många framgångsrika år i DTM.
Motorn är en skönsjungande V12: a på sex liter byggd för hand av AMG: s ingenjörsteam i Affalterbach, den pumpade ut hela 608 hästkrafter och hade klart och tydligt mer vrid än en Porsche GT1 i 1996 års specifikation, växellådan var lånad ur en av McLarens äldre F1-bilar (MP4-10) och hjulupphängningssystemet specialiserades av Mercedes själva med större fokus kring väghållning på långa raksträckor som exempelvis Spa-Francorchamps eller Sebring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar