fredag 18 november 2022

Arvet i fem cylindrar

För inte riktigt länge sedan hade jag sett en kort dokumentärfilm om Audi och dess magnifika historia kring en motor som hyllades av ingenjörer, racingkändisar och framförallt publiken på specialsträckornas sidlinje, bilvärldens kanske stora stjärna är som sagt en rak femcylindrig spis.

När den raka femman på en Audi först visades på mitten 70-talet blev den anpassad till märkets mellanstora direktörsvagn, ja en Audi 100 med klassisk uppsättning och det dröjde tre år till 200: an släpptes på bilsalongen i Frankfurt 1979 då den direkta insprutningstekniken visade vart skåpet skulle stå, motorn kramade ut 125 kW eller 168 hästkrafter och klarade en bättre bränsleekonomi än den plågade Wankelmotorn som satt på en NSU Ro80 innan den sistnämnda fick läggas ner och Auto Union AG bytte namn till Audi AG flera år senare.

Innan dess kom rallyframgångarna med Ur-Quattron, Sport Quattron och S1 Pikes Peak, toppförare som Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Walter Röhrl och Michèle Mouton körde sina fyrhjulsdrivna, turbomatade Audi till en mängd med segrar i bagaget på rallyscenen inklusive VM-titlarna och Pikes Peak-rekordet som sattes av kanske den bäste föraren i våra fäders tidsram, när Ur-Quattrons rallykarriär tog sitt slut hade forskarna i Audi Sport gjort ett djärvt beslut, varför inte använda den potenta femcylindriga motorn och fyrhjulsdriften inom banracing istället och det krävs extra PR-trick då tävlingsbilarna 200 Quattro och 90 Quattro IMSA GTO slog de amerikanska toppteamen i respektive sportvagnsserier.

Längre framåt i tiden har den raka femman på rallybilarna ärvts till att vara något av en modeaccessoar i racingkostym, ta till exempel en RS3: a eller en TT RS på allmän väg men så sent som i juli för tre år sedan lovordade Audi Sports högsta chef Oliver Hoffmann att behålla de fem cylindrarna vid liv, han kände sig självsäker och sentimental kring domslutet som fattades av marknadskollegan Annette Möllhoff där hon tidigare nämnt RS3: an som toppsäljande proposition medan fabrikatets tekniska projektledare Sebastian Grossert vädjat att elektrifieringen är bara ett sätt att möta de strikta utsläppsreglerna, varför inte reka ett hybridsystem om inte användning av rem till generatorn är möjligt.

https://uk.motor1.com/news/361560/audi-five-cylinder-engine-alive/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar