Efter WeatherTech-seriens säsongsavslutning på Road Atlanta kunde IMSA: s ordförande John Doonan presentera tävlingskalendariet till 2023 års upplaga av USA: s ledande sportvagnsmästerskap efter sammanslagningen av Grand-Am och ALMS skedde för drygt tio år sedan.
I pressmeddelandet på dailysportscar.com har antalet deltävlingar ökat från tio till elva stycken men det fanns några alarmerande besked från annat håll, tävlingarna på Belle Isle i Detroit respektive Mid Ohio Sports Car Course skrotades till fördel av en återvändo till "The Brickyard" sedan 2020, i nio av elva evenemang kan alla kategorier närvara på paddocken eftersom GTP-klassen med LMDh-bilar inte har sin plats på antingen Lime Rock Park eller Virginia International Raceway för båda de här banorna är enbart anpassade för tävlingsbilar i produktionsklassen.
Precis som vanligt spelas premiäromgången Rolex 24 på Daytona Speedway följt av det klassiska Sebring 12 timmars på en söndag, cirka ett dygn efter VM-premiären med 1 600 kilometers distans, förut arrangerades ALMS-finalen på Laguna Seca men på senare år hade tävlingen flyttats från oktober till maj för att få plats med en färgstark avslutning på just Road Atlanta där starten går i dagsljus och målflaggan vajar i kvällsmörkret.
Jag som tvättäkta racingfantast säga till BMW, Porsche respektive Cadillac ett stort lycka till och låt kampen om mästerskapstiteln gå mot en mäktig början.
https://www.dailysportscar.com/2022/08/06/imsa-reveals-schedule-for-2023-season.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar