Det är nu klart att FIA har fattat beslutet som klubbats av högsta chefen Mohammed ben Sulayem om de nya tekniska reglerna där hållbar utveckling framstår som Prio 1 vilket gynnar Volkswagenkoncernens entré till bilsportens finrum om de äger nästan hälften av ett par nuvarande F1-stalls aktier.
Enligt Autosports F1-korrespondent Matt Kew har tankekartan delats in i fyra olika ramverk, spänningen kvarstår när 1.6 liters V6: an ger från och med 2026 minskad kraftåtgång och bensinflöde varpå elmotorn blir antalet volt starkare vid regeneration och det intressanta är att MGU-H länkad till turboaggregatets luftkompressor skrotas, i flera år hade FIA använt 25 % biobränsle som en del av miljömålen klubbat från och med säsongen 2008 men vad som är teoretiskt måste vara kostnadsreduktionen utan moms och räntesats, allt detta kommer introduceras från och med 1 januari 2023 för att återbära sportens ekonomiska balans.
Red Bull-bossen Christian Horner tillägger under en diskussion i ett FOCA-möte på paddocken i Hungaroring före sommarlovet att en långvarig avtalsprocess har varit ett samtalsämne mellan honom och Thomas Laudenbach från Porsche via videolänk trots de statliga dokument som presenterades av Tysklands kultur & fritidsministerium med avslöjandet att som jag sa tidigare hälften av ägarskapet köps in i syfte med pågående spekulationer om ett stadigt samarbete, efter Nederländernas GP hade avtalet mellan Red Bull och Porsche spruckit men enligt F1: s promotor Stefano Domenicali är det rätt läge för Porsche att samarbeta med en nyetablerad team som visar värdig intresse.
https://www.autosport.com/f1/news/fia-finalises-2026-formula-1-engines-regulations/10353609/
Här är videoklippet på YouTube om 2026 års F1-reglemente berättad av Rosanna Tennant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar