tisdag 15 november 2022

Nytt och postmodernt på långa vägar

Franska biltidningen L'Argus moderator klargjorde på sin kolumn att Aston Martin Racing bygger en ny fabrik som enbart är specialiserad för just Formel 1 efter att ägaren Lawrence Stroll hade offrat långtidskontraktet i långloppsracing till just en plats i bilsportens finrum från och med starten på äventyret november 2020 sedan sponsorrättigheterna ur Racing Point lades på bordet, utvecklingsavdelningen plus vindtunneln är nu under konstruktion och spås ligga tjugo meter bort från dess nuvarande adress där Jordan-teamets fabrik huserades efter att ha bytt namn flera gånger i dess historia (Midland, Spyker MF1, Force India & Racing Point).

I nuläget kunde Aston Martins vindtunneltester utföras på Mercedes faciliteter i Brackley men det sägs att hela ensemblen mäter ca 37 000 kvadratmeter vilket är större än Signatech Alpines fabrik i Enstone men betydligt mer avantgarde än McLarens science fiction-centrum i grevskapet Surrey, projektledaren Guy Austin sa via pressmeddelande att det krävs 77 veckors byggarbete samtidigt som man städar alla kontorsmateriel vid flyttprocessen från en byggnad till en annan och ny teknik används för att stärka fabrikatets suveränitet i hopp om att minst vinna en VM-titel innan ett nytt reglemente träder kraft anno 2026.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/aston-martin-construit-usine-et-soufflerie-pour-ses-f1-30001003.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar