söndag 13 november 2022

Solnedgång och perfekt klimax

VM-säsongen 2022 i långloppsracing avslutas på Sakhir International Circuit i Bahrain med mycket än bara viktiga poäng på kontot i fyra olika kategorier, främst i högsta prototypklassen och i produktionsklassen (LMHy & GTE Pro) och fansen kommer vittna åtta timmar av ren action från morgonsolens värmande sken ända ner till kvällsmörkrets fyrverkeristämning.

På tal om Porsches tjuvstart i tävlingsprogrammet fick Team Penske själv kliva in och rikta en motsägelse, detta enligt Autosport är illa befängt och tog beslutet att fortsätta med testprogrammet i USA och inte låta fabrikatet tävla i onödan på säsongsfinalen i Bahrain, tävlingsdebuten kommer ske först 2023 på Daytona när Rolex 24 avgörs innan VM-programmet tar fart över 1 600 km på Sebring samtidigt som italienska coachbuilders Isotta Fraschini valde att lägga Hypercar-programmet på arkivskåpet eftersom de inte har tillräckligt med pengar för att köpa motorer och växellådor från andra etablerade tillverkare.

Team Glickenhaus kortlivade 2022 går mot ett abrupt slut, ja precis som logistikproblemen inför tävlingshelgen på Fuji Speedway har det handlat mycket om finansiella bekymmer då man fått slut på verktyg till reparation av motorns vevhus och turboaggregat, kanske till att utöka beståndsdelarnas tillförlitlighet för nästa säsong då Peugeot och Toyota planerar sina respektive bilars vidareutveckling medan Signatech Alpine om de vinner konstruktörstiteln tar ett återtåg till LMP2 och vänta till 2024 med att minst vinna Le Mans i en fabriksbyggd LMDh-bil, nästa dag kunde Jean-Marc Finot från Peugeot Sport titulera en ny reguljär förare till det kommande årets VM-upplaga med deltagande på Le Mans som långsiktig mål, det handlar om 30-årige Nico Müller från Schweiz hämtad från WRT: s LMP2-trupp och hade fina erfarenheter genom åren med styrningar i DTM, Formel 3 och Formula E men att köra en specialbyggd Hypercar krävs extra mod och styrka med imponerande talang.

Sent i september månad kunde Lamborghinis tävlingsavdelning uppge enligt en insiderrapport att en V8 med 90 graders infallsvinkel mellan cylinderbankarna skall byggas från grunden jämfört med Huracán GT3: s produktionsbaserade V10: a som lånat titankolvar och vipparmar ur samma motor som låg under systerbilen Audi R8 LMS inglasade huv, slagvolymen sägs vara på drygt fyra liter och väger cirka 180 kg på metallvågen, motorn skall länkas med en sjuväxlad låda tillverkad av Xtrac medan Williams F1 ansvarar för utvecklingen av KERS-systemet och hela kraftpaketets kombinerade siffror regleras till drygt 500 kW eller 680 hästkrafter, tjänstevikten ligger på 1 030 kg och dimensionen skall vara i paritet med andra tillverkare i själva reglementet.

BMW fick äntligen släppa deras officiella tävlingsfärger på LMDh-bilen M Hybrid V8 inför 2023 års upplaga av IMSA WeatherTech Series, BMW M: s ordförande Frans van Meel sa att han är stolt över fabrikatets comeback inom långloppsracing med lite avantgarde parallellt med varumärket M: s 50 års jubileum, lanseringseventet som hölls på Pietersen Museum i LA gästspelades av BMW: s officiella fabriksförare inklusive IMSA: s ordförande John Doonan och Rahal Letterman Racings ägartrio, ni vet Indycar-magnaten Bobby Rahal med talkshowmogulen David Letterman och Pat Lanigan vid deras sida, utöver signeringen av Nick Yelloly, Philipp Eng, Augusto Farfus och Connor de Phillippi kommer Colton Herta; son till Rahals gamla bekant Bryan Herta att ansluta sig till de fyra deltävlingarna med dubbla distansen för extra stöd till de reguljära förarna på paddocken.

Ferraris nya 296 GT3 testkördes för fullt i Portimao med Alessandro Pier Guidi, Daniel Serra och Davide Rigon som varierat mellan passen, provkörningen gick i tre dagar med blandade väderförhållanden, överfört viktig data till teknikerna vid depåmuren och utvecklingen går fortsatt bra enligt Daily Sports Cars kolumnist Graham Goodwin samtidigt som bilens tekniska specifikation har släppts offentligt, bilen drivs av en 2.9 liters V6: a som pumpar ut 560 hästkrafter men siffrorna verkar alternera enligt FIA: s stränga BoP-bestämmelser, vridmomentet ligger på kolossala 710 Newtonmeter och motorn är länkad med en tvärställd sexväxlad sekventiell låda tillverkad av franska Sadev med en "pre-select mekanism" som tillåter snabba nedväxlingar, tre dagar senare kunde FIA WEC: s promotor Frederic Lequien godkänna 2023 års kalendarium med ytterligare en deltävling på schemat som direkt löfte till mästerskapets expansion sedan pandemirestriktionerna gjorde att det var omöjligt att komplettera höstterminen 2019 och vårterminen 2020 på ett fröjdefullt sätt, att låta Portimao återvända till nästa års tävlingskalender lät som en jätteöverraskning bland ledamöterna på Internationella Bilsportförbundets säte i Paris, inte minst hos långloppskommitténs ordförande Richard Mille som sa enligt Autosport att sju deltävlingar på anslagstavlan är något av en hypotes vilket skulle innebära de stora fabrikatens inblandning till att marknadsföra serien som ett löpsteg framåt på den tekniska sidan.

Nico Müllers anslutning till Repco Peugeot Total Energies kom som en blixt ur klar himmel sedan lagets "Super Sub" James Rossiter valde att lägga hjälmen på hyllan och ta fram hörlurarna till ansvaret som Maseratis förbundskapten i Formula E, tekniska direktören Olivier Jansonnie klargjorde att Nico var en imponerande förare att arbeta med både på banan och innanför garageportarna, hans egenskaper betalade sig med god feedback till vår Crew Chief samtidigt som schweizarens forna arbetsgivare Vector Sport tog full uppmärksamhet gällande återanställningen av Renger van der Zande innan nästa års uppdrag med Cadillac.

På en galakväll i Bologna fick AF Corse Ferrari äntligen släppa sitt vinnarvapen till nästa års upplaga av långlopps-VM, 499 P heter modellnamnet på deras nya Hypercar och målades i klassiska "Rosso Corsa" med en liten dos av "Giallo Modena" runtom, Ferraris ordförande Johann Elkann sa enligt uttalande på dailysportscar.com att 499: an betraktas som fabrikatets fantastiska återvändo till jätteframgångar i långloppsracing, inte minst på Le Mans där innovation och teknisk expertis användes som främsta ledord i hopp om att sätta press genom gränsfallet mellan ära och besvikelse samtidigt som Corse Clientis högsta chef Antonello Colletta lade till att deras nya tävlingsbil är en sann dröm som gick i uppfyllelse efter många års väntan. AF Corses utvecklingschef Ferdinando Cannizzo sa att drivkällan har samma designarkitektur som produktionsbaserade motorn i en 296 GTB, d.v.s. 120 graders infallsvinkel mellan cylinderbankarna vilket betyder att monteringspunkten spås vara annorlunda med tillägg till en MGU-K hämtad från Scuderia Ferraris F1-bil från 2021, valet på en V6: a var definitivt den rätta vägen jämfört med de föregående åren då dubbla antalet cylindrar ledde till hissnande summor och tro mig att en sexcylindrig motor på 2.9 liter väger lättare och ger en direkt fördel till chassits viktfördelning och gravitationspunkt medan tävlingsnumren 50 och 51 anses vara symboliska eftersom de har en speciell plats i fabrikatets "Hall of Fame".

Inför finalomgången i Bahrain har BoP-bestämmelserna presenterats och visats offentligt enligt Gary Watkins på Autosports redaktion, Peugeotens tjänstevikt minskas med tolv kilo jämfört med hur den vägde senast i Fuji Speedway även om kraftåtgången låg på samma nivå, Signatech Alpines åldrade LMP1-bil är på väg att sjunga sista versen innan övergång till LMDh om två år men behöver minst vinna konstruktörstiteln där fördelen med fyra kilowatt extra ur förbränningskammaren låter inte särskilt mycket och i produktionsklassen GTE Pro kommer de konkurrerande fabrikaten Porsche och AF Corse Ferrari slåss om äran före sejouren i högsta klassen väntar från och med nästa års säsongsupptakt i Sebring.

Årets sjätte och sista VM-deltävling i långloppsracing började riktigt bra för Repco Peugeot Total Energies med en alternerad föraruppställning, genom 90 minuters träningstid kunde deras förare Jean-Eric Vergne och Nico Müller toppa tabellen som etta och tvåa i Hypercar-klassen och det skiljde nästan en sekund emellan de två, argentinaren José Maria Lopez var snabbast av Toyotorna trots tekniska teamets order att dra ner på kraftåtgången inför lördagens race och Signatech Alpines André Negrao tråcklade sig emellan Lopez och Sébastien Buemi; i LMP2 var AF Corses ekipage snabbast genom nästa års fabriksförare hos Ferrari Nicklas Nielsen; han gick klart före Charles Milesi respektive Will Stevens och i GTE Pro så råder det en rafflande batalj mellan fabriksstallen innan kategorin pensioneras till fördel av GT3 om två års tid, på torsdagskvällen passade Paul di Resta på att finslipa sin körning med en varvtid som räckte gott och väl till att bli snabbast före Brendon Hartley med fyra hundradelar och ytterligare tre hundradelar före Matthieu Vaxivière om inte Porsche och AF Corse toppade listorna i respektive kategori.

Efter fredagens morgonpass hade kvalet spelat en viktig nyckelroll om vilket ekipage som skulle ta hand om första startruta innan de röda ljusen slocknar, förartrion i Toyota #8 har tystat tvivlarna med att ta Pole position till det vilda vrålet från personalen inne i deras läger, emellan de båda rödvita ekipagen stod en ganska nöjd Paul di Resta i den ledande Peugeoten eftersom andra kvaltid räckte ju till att slå Mike Conway och den som delar förstaplatsen i tabellen Signatech Alpine fick det motigt med bara en femteplats bakom Gustavo Menezes i en annan grafitgrå Peugeot 9X8 med startnummer 94, i LMP2 kunde WRT-ägaren Vincent Vosse höja nävarna när han såg Norman Nato slå Will Stevens på en nyare set Goodyear-däck med en tiondels marginal; tredje startposition i klassen går till United Autosports med Filipe Albuquerque bakom ratten och historiken i GTE Pro skall så småningom läggas in i arkivet genom Porsches ultimata mål på Pole position före AF Corse Ferrari #52, längre bak i fältet hade Sarah Bovy i en rosa Ferrari 488 GTE tävlandes för Iron Dames slagit mångårige verkstadsarbetaren Ben Keating med en halvsekund i nattmörkret.

Åtta timmar på klockan är allt som krävs för att utse en vinnare i varsin klass när starten flaggades i det glödheta dagsljuset här på Sakhir International Circuit, racet drogs igång med kuggning om förstaplatsen redan på varv nummer ett där Gustavo Menezes tappade fjärdeplatsen till André Negraos fördel medan polesittern Toyota #8 med Sébastien Buemi höll Paul di Resta bakom sig och säkerhetsbilen kallades ut omedelbart när reprisbilderna visade hur Christian Ried i Dempsey Proton-Porschen bli knuffad bakifrån av Henrique Chaves i den turkosa Aston Martin V8 Vantage trimmad av TF Sport, när tävlingsledningen signalerar grön flagg återigen får den ledande Toyotan bestämma farten trots hård press från Peugeot #93 och Signatech Alpine #36.

Bataljen om segern i GTE Pro på sista versen mellan Porsche och Ferrari har genom hela säsongen varit jämnt trots den där reservationen som lämnats av Chevrolet för två deltävlingar sedan på Monza, andraplatsen så här långt med sju timmar och tjugotre minuter kvar togs av Antonio Fuoco då han körde förbi Gianmaria Bruni in genom sista kurvan där fjolårets krasch avgjorde konstruktörsmästerskapet på ett makabert sätt, första omgången depåstopp gick riktigt bra för toppteamen i kungaklassen med enstaka småmissar hit och dit medan kampen om viktiga poäng i LMP2 tätnade mellan United Autosports, JOTA, WRT och Prema Powerteam eftersom satsningen på s.k. "Long runs" med bättre däckhantering har blivit lite smörgåsbord på de första timmarna och Antonio Fuoco körde om Kevin Estre och upp på förstaplatsen i produktionsklassen även om Ferrarin hade en annorlunda setup i framvagnen.

En "Kod 60" har aktiverats av tävlingsledningen p.g.a. skräp som låg kvar vid ingången mot kurva 14 precis innan depåinfarten, anledningen till varför är att Franck Dezoteux i en privatanmäld Ferrari 488 GTE fått en rejäl punka vänster bak samtidigt som Miroslav Konopkas gula Oreca med startnummer 44 läckte vätska i bakvagnen och det såg inte bra ut för antingen Buemi eller di Resta i kampen om förstaplatsen totalt, det blir åter grön flagg efter funktionärernas handarbete och närsomhelst kommer de båda fabriks-Peugeoterna att slå till med bra varvtider och högre toppfart rätt så initialt men sedan kom det ofattbara nere i "Lejonens" depådisk, det var nämligen så att Paul di Resta fått ett elfel och ombeds att nollställa hela instrumenteringen för att starta om motorn vilket gjorde att en "Kod 60" har aktiverats för andra gången i detta race, vilken osis för Olivier Jansonnie och Jean-Marc Finot de högt uppsatta personligheterna i laget.

Halvvägs in i loppet och solen har gått ner på racerbanan utanför Bahrains huvudstad med de båda Toyotorna i topp följt av den bäst placerade Peugeoten som körs av inhopparen Nico Müller om inte systerbilen Peugeot #93 tog tillbaka ett par viktiga varv på ledarklungan efter elektronikstrulet som drabbade skotske fixstjärnan Paul di Resta; i den mindre prototypklassen fick saker vända åt rätt håll för Vincent Vosse och hans WRT eftersom förstaplatsen var kravet innan det minsta felet kan kosta mästerskapstiteln, i nattmörkret insåg Loïc Duval att Peugeotens MGU-K fått byta humör från frisk och kry till problematisk på ett nafs, därefter har ännu en "Kod 60" blivit påslaget och förvirrande nog har sortin för en av LMP2-ekipagen utlysts enligt grafik och Peugeot #94 kommer tillbaka starkt trots den omfattande elfelet som ledde till mer besvikelse.

Med blott två timmar och femton sekunder kvar av finalomgången fick Alex Brundle kroka ihop med en annan Oreca i LMP2-klassen, alltså den som trimmas av APR, teamet som Sophia Flörsch rattade i enstaka deltävlingar, längre fram i klungan råder ingen snack om vem som bestämmer farten, ja det är fortsatt dubbelt Toyota och problemen fortsätter att sätta Jean-Marc Finot på styva linan när Mikkel Jensen rapporterade att vibrationen på bromsarna uppstod och ledde till allvarliga bekymmer med MGU-K eller kablarna som sitter ihop med växellådans sprängkåpa; James Calado ombord sin AF Corse-trimmade Ferrari 488 GTE klagade via radio att växellådan satt fast i fyran, mer bekymmersamt när det gäller mekaniken på de specialkonstruerade tävlingsbilarna och nu väljer AF Corses personal att backa in bilen i garaget och söka källan till felet.

Vad kan jag säga efter åtta långa timmar av spänning i allra högsta rang? Ja och det är på ett enda villkor för Toyota satsade på en vinnande taktik med att låta sjuan gå före Polesittern och vinna racet med god marginal, därmed kan konstruktörstiteln i Hypercar respektive förartiteln med Brendon Hartley & Co säkras före Signatech Alpine, en ganska snopen Olivier Jansonnie vet att en fjärdeplats var långt ifrån våra förväntningar om inte elfelet kom på fel plats vid fel tillfälle, WRT avslutade säsongen med ännu en toppresultat medan JOTA säkrade mästerskapsbucklan i LMP2 och amatörklassen togs av AF Corse med Francois Perrodo, Alessio Rovera och Nicklas Nielsen; produktionsbilarna nådde sista andetaget på frambromsarna innan målflaggan viftas i den kolsvarta molntäcket, med det sagt kunde Ferrari återigen slå Porsche med nöd och näppe när Alessandro Pier Guidi tappade fem sekunder per varv på ledande Miguel Molina genom ett allvarligt växellådsproblem, dubbel lycka i GTE AM gick till Team Project 1 efter att ha avslutat racet som etta och tvåa, pinglorna i Iron Dames haltade till en fin pallplats och mästerskapstiteln säkrades av TF Sport i en Aston Martin som var konkurrenskraftig i hela säsongen med Ben Keating i glädjetårar sedan klassegern på Le Mans i somras.

https://www.autosport.com/wec/news/porsche-decides-against-early-lmdh-debut-in-bahrain-wec/10364995/

https://www.dailysportscar.com/2022/09/07/isotta-fraschini-hypercar-looking-unlikely-for-2023-wec.html

https://www.autosport.com/wec/news/glickenhaus-absent-from-bahrain-wec-entry-list/10369171/

https://peugeot-sport.com/2022/09/15/nico-muller-rejoint-le-team-peugeot-totalenergies/

https://www.dailysportscar.com/2022/09/19/lamborghini-tease-forthcoming-lmh-and-confirm-first-technical-details.html

https://www.autosport.com/imsa/news/lamborghini-developing-new-v8-turbo-engine-for-2024-lmdh-car/10371621/

https://www.dailysportscar.com/2022/09/23/bmw-reveal-2023-racing-colours-for-the-m-hybrid-v8-gtp.html

https://www.dailysportscar.com/2022/09/23/bmw-name-2023-full-season-gtp-drivers.html

https://www.dailysportscar.com/2022/09/28/ferrari-296-gt3-completes-portimao-test.html

https://www.autosport.com/wec/news/wec-2023-calendar-expands-to-seven-rounds-portimao-returns/10375975/

https://www.autosport.com/wec/news/nico-muller-to-make-peugeot-debut-in-bahrain-wec-finale/10385634/

https://www.dailysportscar.com/2022/10/29/ferrari-499p-hypercar-unveiled.html

https://www.autosport.com/wec/news/ferrari-launches-499p-wec-hypercar/10392381/

https://www.autosport.com/wec/news/peugeot-gets-performance-break-for-bahrain-wec-finale/10395211/

https://www.autosport.com/wec/news/wec-bahrain-peugeot-claims-1-2-to-head-fp1-over-7-toyota/10397449/

https://www.fiawec.com/en/news/di-resta-stars-for-peugeot-christensen-quickest-again-for-porsche/7506

https://www.dailysportscar.com/2022/11/10/peugeot-quickest-again-in-free-practice-2-but-both-toyota-and-alpine-under-a-tenth-back.html

https://www.autosport.com/wec/news/wec-bahrain-toyota-leads-peugeot-in-fp3-porsche-sets-gte-pro-pace/10397883/

https://www.autosport.com/wec/news/wec-bahrain-8-toyota-claims-pole-for-title-decider-alpine-fifth/10398076/

https://www.autosport.com/wec/news/bahrain-wec/10398830/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar