Att bygga en roadster med elektriska dörrar länge varit en röra bland designansvariga på BMW: s ritbord på högkvarteret i München eftersom mitten av 80-talet blev en uppgång försäljningsmässigt när 3-serien och dess storebror 5-serien i och med flaggskeppet 7-seriens popularitet bland de högst rankade ägarna, däribland parlamentariker och verkställande direktörer hos olika multinationella företag.
Underleverantören BMW Technik AG satsade flera miljoner D-Mark i enbart investering på nya tekniska projekt som vill verkligen förkroppsliga "Den ultimata körmaskinen" till bättre höjder vid nästa årtionde eller längre framåt i tidevarvet, vad nördarna i BMW Technik skulle göra är att bygga en första tvåsitsig roadster sedan den dyrköpta katastrofen som förankrat 507: an långt in i arkivskåpet, mannen som låg bakom BMW: s futuristiska projekt var märkets vikarierande designansvarig Ulrich Bez; mellan årsskiftet 1985-'86 hade han skissat på tre separata blanka papper en liten cabriolet med diskreta utseenden på placeringen av dess dörrar innan han skickade hela bunten till resten av designteamet och återvände till Weissach för att koncentrera på arbetet hos Porsche istället.
De anställda på BMW Technik AG tog beslutet att klämma in en 2.5 liters rak sexa ur en 3-serie och länka själva motorn med en existerande 5-växlad låda ur en E34, hjulupphängningssystemet var en helt ny konstruktion i hopp om att placera motorn bakom framaxeln och djupt in i brandväggen för att ta fram den där makalösa väghållningen à la en formelbil rentav och namnet Z1 står för "Zukunft" vilket betyder framtid på tyska med siffran ett precis intill även bilens korta överhäng gav direkta vibbar till en Lotus Elan eller Triumph TR6, prototypen testades redan sommaren 1986 innan den presenterades på bilsalongen i Frankfurt ett år senare men det fanns ett hake som jag skall komma fram om en liten stund.
Vissa journalister lovordade ledningens order om att sälja 35 000 exemplar under de närmaste åtta åren i produktionsbandet bara om modellen byggdes för hand men efter tre år så tog det stopp, löftet bröts i två delar och BMW Z1 klassades som en tvättäkta klassiker idag även om det blev en jätteflopp i verkligheten med bara 8 000 exemplar på tre års tid trots en tretton år lång väntetid på att köpa en sådan med små reservationer.
https://www.autocar.co.uk/car-news/from-the-archive/greatest-road-tests-ever-bmw-z1
Här är en film om BMW Z1 som återberättas av en influencer på YouTube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar