Nästa deltävling i långlopps-VM är uppe i nästa anhalt efter hysterin i Sarthe-regionen, från en legendarisk bana till en annan och vid första anblick kan Autodromo Nazionale di Monza vara världens bästa sevärdhet att se på racerbilar i fågelperspektiv respektive från depåmuren och med det har fansen samlats på huvudläktaren för att se ett team drömma om seger på hemmaplan, det är AF Corse Ferrari med publikfavoriterna Alessandro Pier Guidi, Antonio Fuoco och Toni Giovinazzi i varsin bil.
Tyvärr börjar vi med ett sorgebesked från coachbuilding-företaget Isotta Fraschinis högsta chef Claudio Berro; i ett pressuttalande skrivet av Graham Goodwin så hade det pånyttfödda märket beslutat att förlänga utvecklingsschemat lite längre innan homologationen går mot sin sista gallring efter vindtunneltestet och ett struket tävlingsschema, pappersarbetet kommer på senare tid analyseras av FIA respektive ACO innan man får klartecken från de båda organisationerna och flera dagar senare fick General Motors ingenjörsansvarig Mark Stielow berätta ganska personligt att man kräver en expansion på två stycken Cadillac V-LMDh till 2024 och väntas köra i koalition med en annan Ganassi-ägd fabrikat (Peugeot), hans kollega Laura Klayser utvecklade att alla beslut kommer läggas på bordet nere i Cadillac Racings hangar utanför Stuttgart eftersom kravet på en korrekt budgetreform står fortfarande under utredning.
På villovägar kommer ännu en kundleverantör i Porsches tävlingsprogram nämligen Dempsey Proton Racing rulla ut sin Porsche 963 ur fabriksporten i Weissach och frakta hela chassit till hangaren i Aeroporto Linate utanför Milano inför dess planerade jungfruresa, delägarna Christian Ried och Patrick Dempsey hade redan utsett Harry Tincknell och Gianmaria Bruni innan man väntar på besked från annat håll om Neel Jani som skall komplettera laguppställningen, till synes kommer Porsche tävla på just "Höghastighetens katedral" med fyra bilar, två från Roger Penskes stall plus kundleverantörsbilarna i hopp om att samla viktiga konstruktörspoäng mot de värsta konkurrenterna i serien och i skymundan fick Internationella Bilsportsförbundets ordförande Mohammed ben Sulayem i samspråk med högsta chefen i långloppskommittén Richard Mille bekräfta att LMP2 skrotas till nästa år till fördel av nya fabrikat att livnära sig in i Hypercar-smeten med tillägg till GT3-klassens entré, på nästa spalt hade kalendariet till säsongen 2024 offentliggjorts med några större ändringar när Qatar blir värd för premiärtävlingen under namnet "Losail Endurance Fest", Imola återvänder på långloppskalendern sedan 2011 då ILMC stod som arrangörer, Sao Paulo finns också med i schemat sedan 2014 och finbesöket på CoTA är åter på bordet efter att ha klassats som sista tävling innan pandemirestriktionerna våren 2020.
För dryga en månad sedan släppte Signatech Alpine en showcar som föreställer nästa års vinnarvapen i kungaklassen, bilen heter A424-Beta som modellbeteckningen anger och är klädd i den stolta nationens klassiska färger, ni vet blått och rött med inslag av mattsvart mitt emellan, enligt grundaren Philippe Sinault är designen dynamisk med sin aggressiva look framtill trots att man drog inspiration från märkets racingarv, tack vare LMDh-reglementet så jobbar Signatech Alpine ihop med Oreca och vad som är iögonfallande med den här bilen är ju att livet under huven bär en större hemlighet eftersom nissarna i Mecachrome fortsätter att ta fram momentnyckeln och skruvdragaren i hopp om att bygga färdigt den specialbyggda motorn ämnad för längre hållbarhet över ett helt race.
Precis innan veckans stora fest förbereder sig AF Corse på ett sista testprogram i Fiorano tillsammans med F1-nissarna inom "Gestione Sportiva" vilket är italienska för Ferraris idrottsliga verksamhet, tack vare triumfen på Le Mans hade laget stått på en andraplats i konstruktörstabellen med arton poängs marginal till ledande Toyota Gazoo Racing medan förartrion i bil #51 ligger på en hyfsad andraplats bakom Brendon Hartley & Co i Toyota nummer 8, inför Monza 6 timmars fick Ferraris presschef Alberto Borghini vandra en våning upp för att träffa AF Corses motorutvecklare Lucio Calogero och ge vidare förklaring på hur 2.9 liters V6: an verkligen fungerar i racetrim, här fick han citera enligt en kolumn på deras officiella webbsajt följande: "För att skapa arkitekturen på sportprototypens motor så använde vi fördelarna av erfarenheten från både tävlingsdivisionen och superbilens värld, vi tog en liten hänvisning via 296 GTB: s arkitektur och kanske hitta på några modifieringar till topplockets egentliga plattform. "
Förbränningsmotorn består av hela 500 olika komponenter, alltså lika i antalet som multifunktionsratten och skruvades på i Rapid Prototyping-avdelningen med syfte att reducera överflödig vikt, bland andra användning av exotiska material som är känd för sin lätthet och styrka men till skillnad från 296: an så är tävlingsbilens cylinderblock, vevaxel, topplock, vipparmar och lyftare annorlunda sett till specifikation även om det krävs extra försiktighet innan den skall snurras och vevas på testbänken med kalibrering till att anpassa en specifik bana i VM-kalendern.
Häromdagen fick Autosports ordvrängare Gary Watkins skriva på sin insändare att AF Corse Ferrari blir hårt drabbade av de nya BoP-bestämmelserna som klubbats av FIA med tyngre tjänstevikt och mindre kraftåtgång på motorn, rättade sagt -12 kW och sexton kusar mindre jämfört med hjälteinsatsen på Circuit de la Sarthe, bortsett från nykomlingarnas fullskaliga ändring kommer Toyotas siffror vara oförändrade sett till tjänstevikt men behöver skruva ner på motormappningen en aning, Peugeot och Cadillac sägs vara i drift med olika siffror på agendan och den förstnämnda tillåter mer krut trots att man växlar barlasten med minst fyra kilo medan Porsche Team Penskes bilar fått väga ett eller två kilo mer än på Le Mans senast och hela schemat är också tillgänglig för säsongens två sista deltävlingar, innan dess fick Alè Pier Guidi säga att Ferrari kommer hit med lite ödmjukhet på sin sida eftersom Toyota under de senaste åren varit måttstocken gällande depåstrategi men förväntningarna kan vända när hemmafansen är på väg att vallfärda till läktarsektionerna för att festa över de närmaste dygnen och det kommer bli fullkomligt utmanande samtidigt som förbundskapten Antonello Coletta känner sig lite enig med extra försiktighet, här på Monza kommer man som ekipage upprätthålla en hög koncentrationsförmåga och vara mer engagerade med det långsiktiga målet att vinna VM-titeln i deras första säsong som toppteam i kungaklassen.
Av oklara skäl kunde jag inte semestra på den pittoreska orten norr om Milano men jag kommer gärna ha min laptop nära till hands när jag skriver några spalter om vad som pågick under hela den här helgen, efter fredagens båda träningspass som präglats av placeringsbyten mellan fabriks- och satellitbilar i Hypercar-klassen likaså LMP2 och GTE AM har kvalet här på "Höghastighetens katedral" förbisett en färgstark stämning bland hemmafansen i helrött, förra året hade Team Glickenhaus skopat fram en överraskande Pole position och i år så väntas någon av förhandsfavoriterna att stjäla rubrikerna på sportbilagorna enligt tipskupongen, för det första kunde Iron Dames med kvalspecialisten Sarah Bovy tysta kritikerna med ekipagets första Pole position sedan kvalet på Portimao i våras och hon åkte riktigt fort utan att bli bestraffad av tävlingsledningens falköga Eduardo Freitas; andra startpositionen togs av Ahmad Al-Harthy i en TF Sport-trimmad Aston Martin V8 Vantage medan Christian Ried tävlandes för Patrick Dempseys stall blir trea, i LMP2 var det ingen snack om vem som tog kommandot inför söndagens drabbning när Robert Kubica den gamle F1-stjärnan slår till med ett kanonvarv och slår värsta konkurrenten Pietro Fittipaldi med tre tiondelar, lite längre bak var Doriane Pin chanslös mot Philip Hansson och Albert Costa från varsitt team och i Hypercar-klassen hade Toyota spolierat hingstens väg till Pole med en riktig rökare satt av Kamui Kobayashi trots att det skiljde två hundradelar mellan honom och hemmasonen Antonio Fuoco ombord bil #50, nere hos Peugeot-lägret hade en minst lika nöjd Jean-Marc Finot sett en av sina bilar starta i andra led bredvid Brendon Hartleys Toyota och Porsche Team Penske klantade till sig med setupen helt och hållet för att matcha de framförvarande bilarna.
En skymt av solen som glittrar över anläggningen när flaggvakten viftar iväg den gröna flaggan för att dra igång långloppsracingens gamla klassiker över 6 timmar med Prima Variante precis framför ögonvrån, vid halv tolv är racet igång med lite bråttom för både Molina respektive Jensen in mot första kurvan trots att man är försiktiga med de kalla däcken, Buemi i den andra Toyotan tappade mark på Alex Lynns Caddy och de båda Peugeoterna under de första varven likaså Toni Giovinazzi ombord Ferrari #51 även om kuggningen i GTE AM höll på att klanta till sig, lite senare åkte Mikkel Jensen med intensiv press förbi spanjoren Miguel Molinas Ferrari och tävlingsledaren Eduardo Freitas tilldelade en Stop & Go-bestraffning till Toyota #8 för att ha orsakat en kollision med Giovinazzis röda kärra och tyvärr på fel plats vid fel tillfälle hade säkerhetsbilen kallats ut för en krasch på ingången mot Variante Ascari, japanen Satoshi Hoshino blev påkörd bakifrån av en skenande Toyota som ville jaga Antonio Felix da Costa ombord den bronsfärgade Porschen trimmad av JOTA.
När killarna i orangea jackor arbetade färdigt med barriärreparationen är det grön flagg för hela slanten med Mike Conway i ledning före Mikkel Jensens Peugeot och Molina precis bakom men dansken kilar upp i ledning och lämnar Toyotan mitt i styva linan, därefter gick "Miguel den Store" på samma linje genom start och målrakan fast på ytterspåret förbi britten samtidigt som Sébsastien Buemi får en strängare straff vilket berör Toyotas förbundskapten Rob Leupen ståendes innanför garageporten, med den första omgången service riktigt nära är Nico Müller med i leken tillsammans med Porsche Team Penskes danske kugge Michael Christensen i kampen om andraplatsen mot två andra kärror framför dem varpå Gianmaria Brunis pärlemorlackade Dempsey Proton Porsche 963 alltjämt längst bak i Hypercar-fältet, med större merit så har en fabriks-Porsche legat bakom en satellit-Porsche i spets med nästa depåstopp inom kort och bataljen om provisorisk tredjeplats mellan Alex Lynn och Toni Giovinazzi tätnar innan förarbyte på agendan medan den interna fejden inom United Autosports i LMP2 väger tyngre än tiondelsfajten i GTE AM mellan olika stall och det öppnar upp sig för Molina som tar över ledningen sedan Steve Challis nere i AF Corses läger lugnar ner stämningen och kallat in Ferrari #51 för full service tillsammans med Porscharna mitt framför.
Ludo Lacroix sa till Miguel Molina att förarbytet med däckbyte sker redan nästa varv även om man tilldelat en varningsflagg till Peugeot #94 för obstruktion enligt grafisk text från tävlingsledningen, på ingången till Lesmo 2 utförde veteranen Alessandro Pier Guidi en snygg omkörning på Mikkel Jensen innan den sistnämnde skulle vika in för service och överraskande nog fick Dempsey Protons erfarne chaufför Gianmaria Bruni gå upp på en femteplats så här långt, i Penske-lägret hade förbundskapten Thomas Laudenbach applåderat efter att ha sett sin kugge Kevin Estre ta över ledningen med 2.2 sekunder ner till närmaste bil, alltså Alès Ferrari som redan visslat förbi den bronsfärgade JOTA-Porschen, vad är det som händer med elektroniken djupt in i Peugeotens motorhuv är tidsfrågan och det sägs att Gustavo Menezes drogs med strul i diffen eftersom amerikanen fick det svårt att få i sexans växel men fransmannen Estre fortsätter att ånga på före nästa stora drag i händerna på männen i rött och svart, i produktionsklassen råder en frankofil batalj mellan olika damer ombord varsin bil, den ena är Sarah Bovy som leder tills hon blir inkallad för service mot fransyskan Lilou Wadoux och säkerhetsbilen kallas ut för andra gången gillt, ännu en jättekrasch har skett men på utgången av Lesmo 2 och det var Gabriel Aubry som satt inklämd mellan Bent Viscaals Prema Powerteam-bil och Julien Canals Signatech Alpine och forsade bakåt in i muren, dramatik på Monza i alla riktningar oavsett tidpunkt.
Efter perioden bakom säkerhetsbil uppstår lite förvirring gällande depåstoppen under grön flagg, Cadillacs Crew Chief Rickie Davis måste ha skakat på huvudet och inte vetat när Earl Bamber skulle hoppa in i bilen samtidigt som bytet till nya set däck plus ratt orsakat ramaskri i JOTA-lägret och det spelade riktigt bra i händerna på Nicklas Nielsen, Jean-Eric Vergne och José Maria Lopez medan Michael Christensen lämnar över styret till Dane Cameron i Penske Porsche nummer 5, tyvärr för Nico Varrone i Corvetten respektive Yifei Ye i satellit-Porschen så har de blivit bestraffade för fortkörning i depån och kroppsspråket talar sitt tydliga språk nere i Vistajet AF Corse-garaget när Thomas Flohr viftar med armarna och hört beskedet som mottagits från domartornet, bland produktionsbilarna hade Michelle Gatting använt motorns rå styrka på bakrakan i hopp om att glida förbi Luis Perez Companc och det gjorde hon in genom Parabolican och Alessandro Pier Guidi känner sig hårt pressad sedan Ryo Hirakawa pumpar in några blytunga varv i kampen om sjätteplatsen, argentinaren Lopez utförde sin första stint av två möjliga men det desperata draget från Patrick Dempseys stall gör att hans guldklimp Neel Jani kliver in i fajten om segern tillsammans med Peugeot #93 och Ferrari #50, även systerbilen i AF Corse får också lite segerkänning fast det krävs lite omväxling i kassaskåpet med halva racet avverkat.
På innerspåret vid Lesmo 2 hade Simon Manns Ferrari 488 GTE packat ihop, tävlingsledningen hade inget val än att aktivera en "Kod 60" och enligt reprisbilderna hade amerikanen blivit kapad bakifrån av Matteo Cressonis neongula Porsche 991 RSR och det förvärrar nissarna inom Porsche Team Penske, vilken fars får man väl nog säga och med bara en kortis under gatlegal fart är kusten klar för de flesta men Ferrari #51 tappat många placeringar genom full service under grön flagg och Steve Challis skyller på aktiveringen av en "Kod 60" tidigare i händelseförloppet, det är fortsatt lugnt sett till beteende bland mekaniker hos olika fabriksteam medan stämningen i Cadillac Racing är ringrostigt sedan deras bil legat under lupp för något otillåtet i samband med ett depåstopp och James Calado hade mod att stanna kvar i kampen om segern då han rundade Dane Camerons Porsche på yttern genom Variante della Roggia och Nicklas Nielsen däremot låste bromsarna vilket förlorar värdefulla sekunder ner till ledande Toyota #7; Vergne och Berthon kilade in i depån tillsammans vilket intresserar TV-tittarna en aning och det är Peugeoten som rätar bilen före den ljusblåa Team Glickenhaus-bilen, Ferrari #50 däremot servade färdigt med syfte att jaga ifatt Toyotan där framför men får lite hjälp från sin egen lagkompis James Calado som utför nästan exakt samma utgångsläge innan en episk avslutning väntar i horisonten.
"Nej, nej, nej, nej! ", tänkte en missnöjd Patrick Dempsey när han såg Harry Tincknell ombord den pärlemorlackade Porschen, jag tror att det är exakt samma elfel som drabbade Mathieu Jaminet på Le Mans senast och även Laurens Vanthoor på genrepet i Ardennerna, tävlingsledningen väntade i cirka tjugo sekunder och sedan får man klartecken från funktionärerna att ta upp tavlan med hastighetsbegränsning över hela banan eftersom det råder en ny aktivering av "Kod 60" och Brendon Hartley åkte in för service men Dempsey Proton-bilen sitter fortfarande fast med en sönderkörd batteri och lyckligt nog är dubbla gul flagg växlad till en ny period bakom säkerhetsbil vilket gynnar James Calado och Paul di Resta; på långa vägar hade den förstnämnde suttit fast bakom Olivier Pla som drogs med bromsproblem och Antonio Fuoco blev ombedd av sin ingenjör Ludo Lacroix att addera 90 kg extra bensin i tanken inklusive ett skrubbat set medium runtom. Toyota nummer sju vars avslutare Kamui Kobayashi åkte in för en "Splash and fuel", alltså en kortare sista stint före målflagg även om upplösningen blir hårfin samtidigt som Antonio Fuoco väljer att fortsätta med två nya bakdäck som äss i rockärmen och lotterispelet borde ha legat i Peugeots händer med skotten Paul di Resta körandes som tusan.
Drygt tre veckor efter sortin på Le Mans hade ekipaget i Toyota #7 revanscherat sig på bästa sätt med en nästintill perfekt insats från Pole position, spelande konsulten Kamui Kobayashi lekte hem en värdefull seger med resten av förartrion före AF Corse Ferrari #50 med Miguel Molina, Antonio Fuoco och Nicklas Nielsen till hemmafansens förtret, hatten av för Chip Ganassi, Linda Jackson, Olivier Jansonnie och Jean-Marc Finot då Peugeot skopade fram en historisk pallplats i VM-sammanhang sedan man flaggat av ILMC-säsongen 2011 med ett mästerskapstitel på kontot och tyvärr för Toni Giovinazzi som vann Le Mans med Alè och James är tidstillägg för omkörning utanför banmarkeringen värt lika dyrt som en parkeringsbot, i GTE AM säkrade Patrick Dempseys stall en rätt så ihålig klassvinst efter det som hände med Harry Tincknell under perioden bakom säkerhetsbil bland toppnamnen i Hypercars medan Ben Keating firade Corvettes VM-titel genom poängskörd än kamp om segern och i LMP2 fanns det inget snack om vilket lag som drog det längsta strået, turligt nog hade JOTA: s LMP2-falang lämnat United Autosports och WRT i skuggan genom en kalkylerad körning hela vägen in i det sista.
Efter folkfesten på "Höghastighetens katedral" drar flyttlasset längre österut på världskartan och till Toyotas hemvist Fuji Speedway om cirka två månader.
https://www.dailysportscar.com/2023/05/05/isotta-fraschini-now-targeting-bahrain-race-debut.html
https://www.autosport.com/wec/news/wec-to-drop-lmp2-class-from-2024/10480541/
https://www.fiawec.com/en/news/2024-fia-wec-calendar-expands-to-eight-rounds/7698
https://www.fiawec.com/en/news/alpine-reveals-its-future-hypercar-for-fia-wec/7703
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-hypercar-6h-monza-fia-wec-round-five-preview
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/fuoco-in-the-races-i-aim-for-perfection
https://www.autosport.com/wec/news/ferrari-receives-double-bop-hit-for-monza-wec-round/10491231/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-ahead-of-monza-6-hours
https://fr.motorsport.com/wec/news/el1-monza-ferrari-victorieuse-mans-devance-porsche/10492550/
https://www.dailysportscar.com/2023/07/07/pier-guidi-fastest-in-opening-monza-practice.html
https://www.autosport.com/wec/news/wec-monza-conway-7-toyota-fastest-in-fp2/10492846/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-honoured-at-monza-ahead-of-6-hours
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/positive-free-practice-for-ferrari-hypercar
https://fr.motorsport.com/wec/news/peugeot-meilleur-temps-el3-monza-avant-qualifications/10493080/
https://www.autosport.com/wec/news/wec-monza-kobayashi-lands-toyota-pole-ahead-of-ferrari/10493266/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/499p-on-front-row-at-6-hours-of-monza
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-after-hypercar-qualifying-at-monza
https://fr.motorsport.com/wec/news/toyota-triomphe-terres-ferrari-peugeot-podium/10493690/
https://www.dailysportscar.com/2023/07/09/7-toyota-beats-50-ferrari-to-6h-monza-win.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-second-at-6-hours-of-monza
Lucio Calogero och Nicklas Nielsen ger sina förklaringar om racerbilens hjärta
Möt Antonio Fuoco i en exklusiv intervju på Ferraris officiella YouTube-kanal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar