YouTubern tillika bilracingens svar på Bianca Ingrosso; nämligen Aidan Millward hade laddat upp en liten podcast som rör Lotus smarta sätt att lura fysikens lagar under Formel 1-säsongen 1981 efter bannlysning av sidokjolar, på fabriken utanför Hethel i Norfolk råder ju full hemlighetsmakeri på hur efterträdaren till Lotus 87 kommer se ut konstruktionsmässigt, åtminstone när 1981 års reglemente lyder att F1-bilar ska få cirka 6 centimeters markfrigång i hopp om att Ferrari, Alfa Romeo och Renault skaffar hjälp från annat håll men Brabham vars chefsmekaniker föreslog installationen av gashydrauliska fjädringar trots bieffekterna vid kompression och balansfördelning vid kurvtagning.
Lotus grundare Colin Chapman höll ögonen på designern Martin Ogilvie som kom på modell 88B: s layout från start i ritbordet, det sägs att den här Lotusen bär på en ganska slug hemlighet, nämligen att bilen har en dubbelbottnad chassi (en separat del för drivlina och en annan som sköter luftflödet) och det fick McLarens högt uppsatta chef Alistair Caldwell respektive Ferraris motsatta nummer Daniele Audetto att ge regelverksmakarna en riktig huvudvärk efter Kaliforniens Grand Prix i Long Beach, av märkbara grunder kunde den dubbelbottnade Lotusen testas på fredagarna i ett specifikt race varpå den föregående 87: an anses vara tillåtet enligt reglemente, en f.d. mekaniker i Team Lotus sa via pressmeddelande att den övre delen länkades med styvare fjädrar medan den undre lagret har en smalare krängningshämmare för att få bakvagnen mindre uppstuds i högre växlar.
Chapman själv blev så förbaskad efter att McLaren, Ferrari och Alfa Romeo riktade klagomålen mot just Martin Ogilvie till rättegång på Appellationsdomstolen i Paris även om bilen förklarades som laglig men kördugligheten förpassades i arkivet, hela Team Lotus bojkottade San Marinos GP av säkerhetsskäl och Colin vill hellre anklaga Jean-Marie Balestre för regelöverträdelsen på invägningskontrollen, många år senare övervägde Clive Chapman som är Colins son att klistermärket säger att Elio de Angelis Lotus 88B deklarerades som laglig tills kovändningen från Balestre till Transportstyrelsens nissar lyder att bilen ska vara olaglig och förväntas bli bannlyst av FIA, idag däremot har Artikel 3.15 i Formel 1: s regelbok från 2006 varit nyckeln till varför de modernare men exotiska bildelarna används som labbrapport innan bannlysning, till exempel de hopskruvade fjäderbenen (FRIC) fick sin sorti efter fem säsonger mellan 2010 och '14 lika med massdämparna från Renault som fått kicken inför Tysklands GP 2006.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar