Idag har det precis gått tjugo år sedan 2003 års upplaga av standardvagnsklassikern på Mount Panorama gått av stapeln i den starkt lysande solen och vindstilla förhållanden på vimpeln som låg i huvudläktarens ena kortsida, på Pole position står Greg Murphy efter att ha utfört lördagens uppdrag i hyperfart med den där kvalrekordet som jag sett på YouTube om och om igen, bredvid Kmart Dealer Teams ledarbil vilar Brad Jones i den grönsvarta OzEmail Racing-Forden medan andra led antas av Garth Tander och Jim Richards i varsin Holden VY Commodore och kan Glenn Seton äntligen bryta förbannelsen efter vevaxelhaveriet med nio varv kvar till mål runt åtta år tidigare.
Varv 1 av 161: Där är de 39 bilarna iväg och Murphy bara blixtrar till över en tiondels sekund i reaktionstid om inte Jones tappade två placeringar in mot första kurvan och Skaife blev trängd av Marcos Ambrose när klättringen uppför toppen nalkas men den andra Kmart-sponsrade Commodoren sågs tappa fattningen och det är Cameron McLean som tvingades bryta efter att ha blivit påkörd av Phil Scifleet i en privatanmäld Holden med ljusblå lackering, engelsmannen Andy Priaulx som för övrigt tävlar en BMW i Europamästerskapet såg lite missnöjd ut och får tyvärr ta flyget hem.
Varv 2 av 161: Ner mot Conrod Straight hade kampen om andraplatsen betraktats som en sista spurt mot målflagg i ett väldigt tidigt skede samtidigt som en eldsvåda i depåområdet skapat kaos på Smiths Trucks-garaget.
Varv 3 av 161: Brad Jones fick understyrt på väg in mot Griffin's Bend och Mark Skaife förvaltade sin stora chansning genom att offra till sig en andraplats tills en jättetabbe på Forrest Elbow sinkade den spelande ägarens väg till en första pallplats sedan 2001, han blev påkörd bakifrån av Tander på ingången och skyller på sig själv via radio efter att ha förlorat hela arton placeringar, i en intervju med reportern Greg Rust fick John Bowe säga att Garth Tander är en bra förare men själva förseelsen ansågs vara vållande enligt regelverk och det här var dumt gjort.
Varv 5 av 161: Skaife är nu uppe och förbi Greg Murphy på förstaplatsen med en snygg omkörning på insidan nere i Griffin's Bend samtidigt som nykomlingen Mark Winterbottom gled på tvären ut ur Murray's Corner och härdsmältan i Smiths Trucks-lägret fortsätter när Alan Gurr drogs med fel i differentialen eller ett tändstift som hoppat ur topplocket, nästan exakt samma problem gick också till Paul Morris i Sirromet Wines-bilen som delade styrningen med före detta privatisten John Faulkner.
Varv 9 av 161: Vi åker ombord Steven Richards Castrol-sponsrade Holden trimmad av Perkins Engineering som får det kämpigt sedan hela teamet spenderat resten av lördagen lappa ihop bilen efter att ägaren Larry mottagit en smäll på fria träningen innan Super Pole shootout och traskade tidigt in i depån för service med vad jag misstänker en flat spot vänster fram.
Varv 13 av 161: Båda HRT-bilarna inklusive ett par andra ekipage i ledarklungan passade på att utföra sina första depåstopp dock under gul flagg, säkerhetsbilen av en slump kallats ut för att få väck Simon Wills som gled bakåt och orsaken till varför är ju enligt reprisbilderna att han var inblandad i en kuggning med David Besnard i den tredje fabriks-Forden vars bromsskiva och fjäderben fått jättelika skador och Watts-länken på Team Dynamik-kärran bara slingrar tvärs över à la Tom Walkinshaw 1988.
Varv 16 av 161: Jason Bargwanna som befarat har blivit inblandad i två incidenter på ett varvs mellanrum, den första skedde med avsikt efter att ha låst bakbromsarna in mot Murray's Corner och tätt efter det hamnade han på styva linan med Max Wilson in en av Dick Johnsons Fordar nedför Skyline och The Dipper och skapat en trafikstockning som för oss tillbaka till röran från 1981, i garaget fick Mark Skaife förlora mycket tid när killarna i helröda arbetskläder höll på att byta främre kofångare i processen medan säkerhetsbilen är inne på skiftets andra runda.
Varv 20 av 161: Richards rundar Ingall på insidan varpå Stone Brothers-kuggen lämnade lite utrymme för att utföra det som Garth Tander hade misslyckat med tidigare i racet och Jason Bargwanna får en Drive through-bestraffning sedan domarkåren klubbade domslutet efter incidenten med Max Wilson.
Varv 27 av 161: Uppför Mountain Straight så flyger Craig Lowndes fram innan reklamavbrott på Network 10, detta efter en snygg omkörning på Tander i Garry Rogers Motorsport-bilen före första fulla service vid Ford Performance Racing-lägret.
Varv 35 av 161: Kmart Dealer Teams chefsingenjör Rob Crawford kallade in Greg Murphy till att svänga in för ett nytt set däck och 90 kg bensin i tanken plus förarbyte på pappret, ynglingen Rick Kelly ska vad jag tro hoppa in i förarhytten för en dubbelstint trots att Lowndes har ett varv mer än duon som legat i ledningen för ganska länge och Paul Dumbrell i den andra Castrol-bilen lämnar över ansvaret till sin tjeckiske partner Tomas Mezera.
Varv 39 av 161: Reprisbilderna visar att kofångaren på Luke Youldens Ford BA Falcon flexar i hög fart nere i Conrod Straight och Neil Crompton sa på kommentatorsbåset att en av nitarna på vänster sida försvann ett varv efter service, trots en bestraffning på kontot åkte långloppsföraren Nicolas Minassian på en niondeplats i den andra Team Dynamik-Commodoren med dansken Jan Magnussen på sidlinjen.
Varv 45 av 161: Efter att Stone Brothers-meckarna arbetade färdigt med sin fulla service skedde ännu en nagelbitare mellan Skyline och The Dipper, en av Team Brock-bilarna tros ha frontalkrockat med en annan bil i nedförsbacken när Robert Jones i en privatanmäld Holden VX Commodore spillde olja mitt framför dem och Paul Weel fått styra tillbaka bilen i garaget och hans dag är förstörd, vittnet i fråga Nathan Pretty sa att den lösa sanden låg kvar på marken utmed betongkanten och försatte honom till en kollision med däcktraven till höger; tävlingsledningen har inget val än att få ut säkerhetsbilen med omedelbar verkan.
Varv 49 av 161: Rick Kelly sätter press på veteranerna Perkins och Longhurst ombord varsin Holden och glider förbi båda två samtidigt som Glenn Seton blir inbjuden på en liten match precis som mellanrundan från historiens vildaste Bathurst två år tidigare, längre bak fick Tomas Mezera parera sin Perkins Engineering-kärra efter att ha krokat ihop med Andrew Jones; brorson till Brad som för närvarande samarbetar med John Bowe och insåg att Rickard Rydell låg precis framför i en av John Briggs Motorsport-bilarna.
Varv 52 av 161: Bowe klagade via radio att han dras med problem i gaspedalen vars fjäder sitter fast, kanske kan feldiagnostiken fixas vid nästa depåstopp och kampen om andraplatsen intensifieras med fem bilar på rad.
Varv 59 av 161: Max Wilson i utgången på Murray's Corner åkte på en yster dans, en full 360 utan skador eftersom Whincup där bakom saktade på farten en aning.
Varv 62 av 161: Spelande ägaren Larry Perkins i sitt sista uppdrag på förarstolen tappade bakvagnen in mot första kurvan och förlorade sex placeringar i processen; Luke Youlden ombord Steve Ellerys bil gjorde exakt samma grej fast ett varv senare.
Varv 64 av 161: Nästa omgång depåstopp drogs igång med byte av bromsbelägg nere i Lansvale-lägret när Tim Leahey hoppade ur och lämnat över till Cameron McConville som kör mellanrundan innan man skickade ut säkerhetsbilen p.g.a. en krasch som drabbat Darren Hossack ombord en av tre fabriks-Fordar och det råder full aktivitet i depågatan då toppteamen skickar in sina ekipage och utföra däckbyten respektive påfyllning av 90 kg bensin, millimeterperfekt justering av bärarmen och klämma dit nya, fräscha set bromsbelägg.
Varv 68 av 161: Jan Magnussen i den kvarvarande Team-Dynamik-Commodoren ligger bra till på en sjundeplats trots att han satt fast i trafik bakom David Brabham vid omstart, egentligen ville den danske Le Mans-vinnaren i GT1 jaga Matty White i Dean Cantos gula Ford, i nästa varv så låste han bromsarna in mot första kurvan och snurrade runt, han tappade fem placeringar efter manövern som kostade grepp i bakdäcken.
Varv 74 av 161: På Mountain Straight hade Neal Bates i en äldre Ford AU Falcon med mekanik från Stone Brothers Racing dumpat vätska ur oljetråget eller differentialkåpan, jag gissar att det här hände en gång förut i ett långlopp över tusen kilometer, oturen gav mig lite vibbar från 1999 då Cameron McLean handskades med en läcka i diffen innan han kraschade uppför Sulman Park med tjugo varv kvar av racet samtidigt på Livebilderna fick Tony Ricciardello i Holden Young Lions-bilen motta en häftig smäll i betongmuren vid utgången på Reid Park, exakt samma ställe där Paul Dumbrell, Peter Brock och Craig Lowndes tidigare kraschat.
Varv 80 av 161: Gör dig redo för två snabba varv runt den 6.2 kilometer långa slingan med Holden Racing Teams ledande förare Mark Skaife som tyvärr ligger på en tiondeplats bakom Larry Perkins och Russell Ingall, lyssna och njut av femliters V8: an med brutal kraft vråla högt.
Varv 84 av 161: Aj, vilken osis. Steven Johnsons BA Falcon packade ihop emellan utgången på The Cutting och vägen uppför Sulman Park, förmodligen hade en elektrisk kortslutning försatt generatorn i en s.k. "Follow me home-läge" och det här har inte hänt sedan Paul Radisich år 2001 kände lukten på kylarvätskan som fick motorn att gå upp i rök på exakt samma ställe men fick i all möda ställa om instrumenteringen även om Dean Canto åkte förbi Craig Lowndes utanför bild.
Varv 89 av 161: Den andra OzEmail-bilen med John Cleland sågs glida på tvären och baklänges men är tillbaka i rätt kurs, reportern Greg Rust sa till Neil Crompton på kommentatorsbåset att bil #888 dras med exakt samma problem som John Bowe tidigare under racet, det är en fjäder på själva gaspedalen som sitter klistrad på två tredjedelars pådrag och det var ju därför som bakvagnen hamnade ur kurs efter den lilla vinkeln uppför Sulman Park.
Varv 92 av 161: Helvetet brakade loss nere i Perkins Engineerings garage; Paul Dumbrell tvingades stanna länge p.g.a. diverse skador på triangellänken höger fram efter kontakt med David Thextons privatanmälda Ford men Dumbrell själv efter ett litet snack med teamkompisen Tomas Mezera sa att kuggstången lossnade efter att ha legat så bra som sexa innan ett oväntat depåstopp, oturen fortsätter för hans del i samma bil som ägaren Larry Perkins hade slagit i vallen cirka två år tidigare och Skaife såg Cameron McConvilles Lansvale-trimmade Holden vackla i snigelfart precis när han skulle runda Russell Ingall genom Forrest Elbow.
Varv 103 av 161: Nu ger sig killarna i Kmart Dealer Teams läger för vidare jobb i depågatan med däckbyte, nya set bromsbelägg, återställning av bränslemätare och så klart förarbyte när Rick Kelly tar på sig bältet för andra gången i detta race och titta vad som händer efter depåstoppet, det duggregnar en aning innan molnen svävar längre österut i orienteringskartan och Mark Noske tvingas parkera p.g.a. ett haveri i topplockspackningen, lagkamraten däremot Mark Winterbottom mitt i intervjun riktar sitt missnöje.
Varv 121 av 161: Oscar Fiorinotto nere hos Team Dynamik skakar på huvudet igen efter att Simon Wills vänstra bakhjul bara for av i hög fart på Conrod Straight, ekipagets heroiska insats på genrepet i Sandown förvandlades till katastrof i årets kanske stora bilsportevenemang, cirka ett varv senare var bil #18 i knipa och där bakom åkte Tomas Mezera på en piruett nedför Skyline men klarade sig utan att ta ut säkerhetsbilen tämligen omgående.
Varv 129 av 161: Uppför Griffin's Bend uppstår kaos när David Besnard trasslade till sig i en oundviklig situation där han skulle köra förbi Rydell och Weel framför honom och for rakt in i betongväggen vilket förstörde styrstången på den blåvita fabriks-Forden som han delar med Owen Kelly, han gick förvisso in i garaget och gav mekanikerna mycket huvudvärk när delar av hjulupphängningen behöver fixas noggrant.
Varv 136 av 161: Mer dramatik att tillgå innan målflagg på startkuren när John Bowe under inbromsning mot Murray's Corner klämde till sig en riktig rökare på Mark Skaife; reprisbilderna visar att Bowes grönsvarta OzEmail Ford lutade vänster hjulpar upp i luften och träffade HRT-bilens vänstra bakdörr, föregående årets mästare som för närvarande legat tvåa bakom Murphy har från min synpunkt kört vidare med dörren på glänt, får senare en mekanisk svart flagg och trillar ner som hjälplös åtta, dataingenjören Richard Hollway och förbundskapten Jeff Grech hängde armarna på bakhuvudet efter vad jag kallar för racets kanske märkligaste incident sedan plastpåsemysteriet från året innan.
Varv 149 av 161: Rena valborgsbrasan för Dean Canto i bil #66, han och Matty Whites dag gick i smulor när motorn på sin gula Ford bara exploderar och svängde åt sidan precis bakom en närliggande brandbil, efter att ha ryckt av radiokabeln och lossat säkerhetsbältet fick frustrationen tala sitt tydliga språk efter att ha smällt förardörren och vrålat inte så väl valda ord i funktionärsposteringen.
Varv 151 av 161: Med elva varv kvar fick katt och råtta-leken mellan Steven Richards och John Bowe sluta riktigt illa, 1995 års serievinnare ville skicka hit en hjullastare på direkten eftersom han satt fast i sanden och som befarat är det "No love lost" mellan de här två, ägaren Brad Jones gav en bra bild på vad som pågick i monitorn och med det sagt är den här incidenten nästan densamma som drabbade Tander i de tidiga varven, som en målvaktstavla ungefär.
Varv 161 av 161: Det återstår 6.2 kilometer av standardvagnsracingens mest kända uthållighetslopp när Greg Murphy i en blåvit Holden VY Commodore utvecklad av Kmart Dealer Team ska styra hem sin första seger på Mount Panorama sedan 1999, därmed kommer han revanschera sig på bästa möjliga sätt efter bensinspillet som fick honom att straffas hårt tolv månader innan och Rick Kelly äntrar in i historieböckerna som den yngste föraren att vinna första pris på podiet, tvåa blir Craig Lowndes och Glenn Seton och för andra gången på ett par veckors mellanrum kunde Steve Ellery lägga beslag på en pallplats tillsammans med Luke Youlden; 2003 års upplaga av Bathurst 1 000 har varit spännande på långa vägar och jag rankar den på en femteplats i min lista av historiens mest spännande V8 Supercar-race.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar