Sjätte generationens Mercedes E-klass eller W214 som koden anger visar tillräckligt med lyx och prestige i en och samma veva, tjänstebilister ur alla bakgrunder har sagt att modellen genom årtionden varit en måttstock i övre mellanklassens portfolio och på modern tid var E-klassen oavsett generation bättre i olika aspekter gentemot konkurrensen från andra fabrikat, bland andra en svensk i form av Volvos gliring S90.
På världspremiären vid månadsskiftet april och maj råder ingen klasskillnad gällande utseendet, visst så är exteriördesignen från sidoprofilen lite slående lik en EQS tack vare överhänget i C-stolpen varpå huvudkonturen delades itu för att jämna ut gapet mellan fram- och bakdörrens pelare, grillen ser ganska nyrikt med olika arkitekturer sett till modellutbud och motorval och på aktern har baklyktorna tilldelats nya lysdioder om inte den fått samma form som på en nuvarande S-klass, på insidan har man vid första anblick tittat noga på hur instrumentpanelen och mittkonsolen ser ut och jag kände att den fick lite vibbar ur just en EQS när förarens ögon vilar på den digitala mätaren och gränssnittet Superscreen med en egenarbetad operativsystem, jag tycker att kabinen har varit lite si och så hos Mercedes att det handlade mycket om självporträttering på mobila appar än ren bilkörning och för kännedom så har skeptiker pläderat den nya E-klassen är som ett kontor på hjul med undantag till aktiv bakhjulsstyrning, luftfjädring och dörröppning med smart klocka som tillval.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar