Vid mitten av maj månad fick journalisten Géraldine Gaudy från franska biltidningen L'Argus skriva en exklusiv artikel om Renaults mest eftertraktade bilmodell i dess historiska portfolio, bilen i fråga är mycket planenligt MPV-klenoden Espace som idag är transformerad till en fullskalig stadsjeep.
I år har det gått 40 år sedan Antoine Volanis överlåtit Philippe Guédon och Jean-Louis Caussin att rita de första skisserna till Matras familjebilsprojekt efter att den förstnämnde hade varit i USA på ett möte med Chryslers utvecklingschef, på långa vägar var projektnamnen P16 respektive P17 och P18 designstudier på hur första generationens Renault Espace kommer se ut i och med att bossarna från PSA-gruppen tackade nej till förslaget om att skapa en prisvärd familjebuss men räddningen kom när Renaults VD på den tiden Bernard Hanon och marknadschef Christian Martin lade ner varsin portfölj och skrivit på kontraktsförhandlingarna innan lanseringen av Espace I som för tillfället varit en doldis tills braksuccén vände på glänt när man vänt första radens stolar med syfte att förvandla bussen till ett vardagsrum på hjul.
De tre första generationerna av Espace byggdes av Matra med hjälp av kompositmaterial, allra populärast var den rundare men tillsynes smickrande Espace III (1997-2002) som jag snyftat över för flera år sedan då jag skrev en serie inlägg om familjebussarnas konung, från och med 2002 fick den fjärde generationens Espace konstrueras helt av Renault själva i Sandouville med en blandning av aluminium och kevlar och den blev en långkörare fram tills den femte generationen förvandlats till en crossover med högre markfrigång och fasta sätesarrangemang, på måfå är Espace VI betraktad som en Nissan X-Trail med små förbättringar i telematik och driftsäkerhet trots sin dyra prislapp på ca 44 5000 €.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar