I en debattartikel skrivet av Matt McConnell på biltidningen Autocar så gjorde man en omröstning på vilka av de framhjulsdrivna bilarna på marknaden som är spänstigast på långa vägar, ja detta efter utspelet som de bakhjulsdrivna motsvarigheterna fick sina nyutexaminerade påståenden tack vare dess grepp och viktfördelning men tvingar inte monopolet att basunera hälften av bilägarna.
Mini Cooper i originalform har varit måttstocken i decennier när det pratas om perfekt väghållning à la en Formel 3-bil och till och med glider mjukt i paritet med sin franske nemesis Citroën 2CV tack vare sin ikoniska kurvtagning med låg gravitationspunkt och användning av gummibussningar istället för konventionella fjäderben.
Volkswagen skickade ut två olika Golfar på listan, originalet på 110 hästkrafter i en liten kaross var en riktig höjdare bland GTI-purister, grejerna som gjorde första generationens Golf GTI mer än bara en värdig bästsäljare i klassen var accelerationen som gjorde de flesta superbilar på mitten av 70-talet betraktas som dyrgripar med svårhanterlig styrning, tjänstevikten låg på 840 kg vilket är lättare än sin racinginspirerade barnbarn Golf GTI Clubsport som har mer camber på 1.5 graders lutning, fått in en justerbar skruvfjädring fram och bak men också tagit bort baksätena för att banta hela 30 kg gentemot en vanlig Golf VII GTI med syfte att förhindra passiv understyrning på blött väglag, resultatet talar sitt tydliga språk, 306 hästkrafter och 1.3 ton, snacka om sådana siffror innan man svängde som tusan på Nordslingan.
Snabba halvkombin har varit på 80- och 90-talen inklusive tidigt 00-tal en fransk paradgren sett till körupplevelse, Renault Mégane R26.R var en banfokuserad vagn redan efter konstruktörstitlarna i Formel 1 satsat fullt på att sätta nytt banrekord för framhjulsdrivna bilar på Nordslingan men drabbats av samma åkomma som en vanlig Mégane 225, nämligen "Torque steering" under hård acceleration om inte lillasystern Clio 182 var ökänd för att lyfta upp ena bakhjulet till väders än att dras med understyrt, Peugeot däremot fick skickat ut två av den moderna tidens kändisar, 205 GTi och 106 S16.
En 205 GTi med 1.9 liters bensinmotor på 130 hästkrafter hade erbjudits med små justeringar i främre hjulupphängningen för att reducera krängningen och göra karossen ännu styvare med syfte att undvika mer understyrning som 1.6: an på de tidiga exemplaren, 106: an med andra ord likt sin tvillingsyskon Citroën Saxo VTS var en ganska fulländad liten halvkombi med spänst och stamtavla i rallyvärlden, den vägde hela 950 kg med en motor som klarar att styra på tvären i treans växel utan misstag.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/best-handling-front-wheel-drive-cars-0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar