Världsmästerskapet i långloppsracing anno 2023 har nått sin sista anhalt då vi befinner oss på Sakhir International Circuit beläget på öde mark utanför Bahrains huvudstad och det är här som titelavgörandet brukar kännetecknas som ett lotteri i poängsystemet genom de åtta timmarna runt 5.4 kilometer av finkornig bitumen och konstgräs vid sidan om.
Någon vecka efter att Toyota säkrade konstruktörstiteln fick biltidningen Autocars reporter James Attwood konstatera att Aston Martins partnerskap med Heart of Racing annonserades på beställning efter att projektarbetet som fabriksteam i FIA WEC lades i arkivet till fördel av att offra till sig en plats i Formel 1 med namnbyte från BWT Racing Point till Aston Martin Racing efter säsongen 2020, teamägaren Lawrence Stroll vägrar att lägga sig i tidsfristen på fabrikatets återkomst i kungaklassen men ville hellre se en bil baserad på Valkyries bottenplatta med en omarbetad V12: a som snurrar i 9 000 rpm och har en reglerad effekt på ca 500 kW som på andra Hypercars i entrélistan.
På förarmarknaden är kontraktsförhandlingarna bland toppteamen en ganska het samtalsämne trots några obskyra kryphål i pappersarbetets klausul, vi vet redan att Stoffel Vandoorne tar över som Peugeots reguljära förare efter att Gustavo Menezes tackade nej till förlängning av hans existerande kontrakt, Mercedes testförare i Formel 1 Mick Schumacher sägs vara redo att bli signad av Signatech Alpines "supérieur" Philippe Sinault efter utvärdering på Circuit Paul Ricard och ryktena om en annan gammal F1-världsmästare på radarn känns välbehövlig, före detta Red Bull-kuggen Sebastian Vettel fortsätter med sin miljösträvan trots förhandlingar med JOTA i hopp om att ersätta antingen Will Stevens eller Oliver Rasmussen.
Bara ett par veckor innan race radades en del blandade känslor utanför garageportarna när FIA sägs rata prestandabalansens reform inför nästa års VM-upplaga träder fram, näst på tur fick Ryan Briscoe beskedet att köra för Vanwall tillsammans med Esteban Guerrieri och tyvärr kommer Team Glickenhaus lägga ner Hypercar-satsningen p.g.a. finansresurserna som behöver fixas i samband med produktion av gatlegala racers i begränsad utgåva, något som ägaren Jim Glickenhaus var medveten om det sedan man startade programmet i Portugal 2021, inför finalomgången passade nyckelpersonerna inom AF Corse prata om hur designen på Ferrari 499P: s karosseri gått till från första skissen till vindtunneltesterna med solklara referenspunkter i dess tidslinje och allt syftade med uppdraget inför Le Mans i somras.
I torsdags fick hällregnet ösa in i anläggningen under det första av helgens tre fria träningspass, en långvarig röd flagg kom som en chock bland ekipage som hade nya set slicks redo bakom garageporten och ändå blev det två Toyotor och fyra Porschar in bland de sex bästa efter FP1, som konsekvens kunde Filipe Albuquerque ge United Autosports extra skjuts i den mindre prototypklassen och D'Stations japanske förare Tomonobu Fujii sätta passets snabbaste varv i GTE AM innan nästa pass körs i kvällsmörkret men där också fick en röd flagg på fel plats vid fel tillfälle göra att Peugeot respektive AF Corse Ferrari inte kunde sätta press på Porsche Team Penskes framfart och till och med Dempsey Proton Racings nya krafter bland satellitteamen i Hypercar-klassen, tyvärr kommer Project 1-stallet i produktionsklassen inte köra vidare efter att Gunnar Jeannette mottog en häftig smäll med 27 minuter kvar av den andra fria träningen.
Kvalpasset var som befarat en klasskillnad mellan mästerligt och mediokert ända sedan träningsskiftets sista timme räknats som ett litet genrep inför fredagskvällens föreställning under de ljusstarka lyktstolparna, med LMGT3 på ingång nästa säsong är pinglorna i Iron Dames på absoluta toppformen genom sin kvalspecialist Sarah Bovy bakom ratten, hon såg till att Pole position i GTE AM var inom räckhåll när en viss Liam Talbot i en grön D'Station-sponsrad Aston Martin var jättenära att slå hennes bästa tid med tre tiondelar, nykorade mästaren Ben Keating tog risken med att hålla Corvetten i rätt köl men var långt ifrån Ahmad Al-Harthys fart, svenskt överst i LMP2-listan är beskedet som överförts vidare till pressen och det blev så när Tom Blomqvist använda varenda millimeter av banmarkeringen i hopp om att pulverisera Prema Powerteams Mirko Bortolotti respektive Bent Viscaal med stor marginal, Signatech Alpines Charles Milesi hade andraplatsen i sikte och klämde till ett bra sista försök när dragkampen mellan honom och Robin Frijns var nästintill intensiv, ännu mer spännande var deltagarna i kungaklassen mot klockan och det är just här som vi hittar en överraskning i Live Timingen, britten Alex Lynn som kan det här med full blås i kalla däck åkt upp sig till en tredje startplacering före Kevin Estre i Penske-trimmade Porschen och Gianmaria Bruni i den kritvita Dempsey Proton-kärran, enligt spelplanen har Toyota låst upp första startled precis som för ett par månader sedan i Japan före säkringen av ännu en konstruktörstitel.
Finalomgångens startskott gick i gång vid tolvtiden svensk tid mitt framför ögonen på så där 4 000 åskådare jämfört med 65 000 pers på Monza i somras, in mot första hårnålen på varv nummer ett har det hettat till när Caddyn låste bromsarna rejält, britten Conway på startsträckan hamnade i en "tête à queue" och utnyttjade en fri väg för Miguel Molina att gå upp på en andraplats bakom Sébastien Buemi; huvudkonkurrenten Michael Christensen ryckte ifrån och kuggningen fortsatte med diverse kontakt mellan Tom Blomqvist och en annan bil i LMP2-klassen medan Tristan Vautier åkte in i depån ganska tidigt för en Drive Through-bestraffning, möjligen för kvarglömd säkerhetsdetalj, vid de tidiga varven hjälper Sarah Bovy och Matteo Cressoni varandra utan teamorder om förstaplatsen i GTE AM, anledningen till detta spås ju vara hoppet om att ta hem minst en andraplats i poängtabellen och Earl Bamber i den blåsvarta Cadillacen klagade via radio till Rickie Davis om flat spot höger fram samtidigt som domarkåren ledd av Eduardo Freitas har delat ut en bestraffning till P.J. Hyett för att ha överskridit spärrlinjen ut ur depågatan, GM: s operativa chef Laura Klayser sågs smälla näven ganska hårt då rapporten om en Stop & Go-bestraffning till Earl Bamber för att ha orsakat en kollision med Mike Conway kom som en chock, hennes kollegor i Ganassi-teamets läger vädjar om en möjlig uppkörning till ledarklungan trots en riktigt stark kvalinsats.
Första omgången service håller på att bli hyperaktivt bland de stora fabriksteamen eftersom nästan alla Crew Chiefs om man inkluderar Ludo Lacroix och Justin Taylor i AF Corses garageport som vrålar på radion "Kom in nästa varv, kom in för option! ", det sistnämnda refereras till den mjukare gummiblandningen som Michelin hade tagit med sig på grund av just hög slitage i trettiogradig värme på ökenområdet och depåstoppen gick som smort även om de båda Peugeoterna har långt upp till Dempsey Protons Neel Jani och Laurens Vanthoor i Penske-Porschen efter 33 avverkade varv, därmed fick den sistnämnde varningsflagg för att ha struntat i "Track limits" och Luis Perez Companc väntas bli bestraffad för en knuff på Jean-Eric Vergne ut ur kurva 11, bataljen om andraplatsen total höll på att bli en repris från antingen Le Mans eller Monza med Alessandro Pier Guidi och Mike Conway i huvudrollen, italienaren har en äldre set mjuka däck på höger hjulpar varpå britten ombord Toyotan har nya set mjuka runtom eftersom bättre grepp på lägre asfaltstemperatur hjälper och nu blir det bråkigt på varsitt läger mellan olika teamägare, ni vet Roger Penske i fabriksteamet och Patrick Dempsey hos en av satellitteamen i Hypercar-klassen efter kuggningen mellan Neel Jani och Laurens Vanthoor eftersom bästa Porsche enligt grafik är Hertz Team JOTA med Will Stevens bakom ratten, mer galenskap efter de två första timmarna väntar och jag tror att omkastningarna fortsätter i LMP2 och GTE AM, spanjoren Albert Costa stannade på bakrakan och botade den elektriska kortslutningen som drabbade hans Inter Europol-trimmade Oreca men än så länge har det inte kommit några rapporter om en "Kod 60" eller period bakom säkerhetsbil, förvånansvärt hamnade veteranerna Ben Keating och Francesco Castellacci i en häftig kamp om femteplatsen i GTE AM samtidigt som Toyota #8 rycker ifrån de närmsta konkurrenterna om förstaplatsen sammanlagt och nu aktiveras racets första "Kod 60", alla förare ombeds att sakta ner på farten när funktionärerna skyfflar bort skräp som låg kvar mitt på bromspunkten in mot första kurvan och förarbytet är snart på gång med Antonio Fuoco som är förberedd och tar över heta stolen från Miguel Molina.
Vector Sports amatörförare Matthias Kaiser drar på sig två minuters Stop & Go för något otillåtet i samband med ett depåstopp, det fick irländske proffset Ryan Cullen att skrapa pannan innan han vandrar ner till lagets omklädningsrum och byta från civil klädsel till flamsäkra handskar och overalls, efter en omgång depåstopp lyckades Kamui Kobayashi slänga sig förbi James Calado som numera kontrollerar bil #51 medan Kevin Estre sätter nytt personbästa och försöker jaga ifatt den bronsfärgade satellit-Porschen, den andra Penske-bilen plus Mikkel Jensens Peugeot kommer att straffas för illegala omkörningar under "Kod 60" medan solen håller på att gå ner framför våra ögon, AF Corses förbundskapten Antonello Colletta fick se rött när det rapporterades om en potentiell bestraffning till bil #50 för exakt samma grej som Peugeot #93 och Porsche Team Penske #5 men Eduardo Freitas säger till resten av domarkåren att det fanns ingen åtgärd och försprånget mellan James Calado och Yifei Ye såg ur att bredas ut för varenda tiondel i bataljen om tredjeplatsen bara för att den lovande 23-åringen tappade minst en sekund på Calado i det senaste varvet och tempot höjdes när trafiken känns alltmer jobbigt i och med att Fuoco precis bakom får upp farten en aning, i LMP2 redan före start på racets kritiska fas hade Julien Canal dragit på sig fem sekunders Stop & Go för otillåten hjulspinn i samband med ett depåstopp och i produktionsklassen är Iron Lynx på topp före dess sekundära bransch med tre damer i uppställningen.
Det varade inte länge för Antonio Felix da Costa att utföra en snygg omkörning på Nicklas Nielsen när däcken kommer upp i arbetstemperatur, det såg ut som att tredjeplatsen var hans innan dansken svarade med en "switchback" på yttern in mot kurva 1 och återigen fick de här gossarna byta plats med varandra till tekniska chefen Ferdinando Cannizzos stora förvåning och trodde att den bilen är sjövild p.g.a. dess projicerade fart på raksträckorna, i tvåvägskommunikation med sin Crew Chief fortsätter Nicklas att klaga på graining i vänster hjulpar i hopp om att hålla tredjeplatsen i förartabellen vid liv de närmaste timmarna och tappar väldigt mycket på portugisen da Costa halvvägs in på sin dubbelstint men det krävs ett osäkert kort från annat håll, ja och där kom ljusningen från tävlingsledningen ända ner till AF Corses läger eftersom en befarad Drive Through-bestraffning delades ut till Hertz Team JOTA: s portugisiske talisman och orsaken till detta är ju för att ha med avsikt hindrat bakomvarande bil i depågatan, en s.k. "Unsafe release" varpå JOTA: s teamägare får ju halsbränna av det där och Nicklas Nielsen tar tillbaka den där tredjeplatsen som han förlorade tidigare i samband med kuggningen utmed banans första sektor, inte bra.
En ny "Kod 60" har aktiverats för skräp på banan samtidigt som tävlingsledningen noterade Bent Viscaals incident med en privatanmäld Aston Martin trimmad av Heart of Racing, längre fram ångar Ryo Hirakawa på ombord Toyota #8 med märkeskollegan José Maria Lopez på rullen trots att försprånget mellan Ferrari #50 och satellit-Porschen är nästintill hårfin med tillägg till straffet som kostade en förmögenhet, den som fått bra häng med fabriks-Porscharna om poängplatsen är klart och tydligt Nico Müller; schweizaren ombord en Peugeot 9X8 har det riktigt roligt sedan han missade det föregående racet i Japan p.g.a. sjukdom och lite längre bak i kungaklassen har Neel Jani och Richard Westbrook en ganska tuff avslutning på arbetsschemat men upplösningen i nattmörkret är igång på allvar, AF Corse har skickat in Alè och Antonio som avslutare eftersom alterneringen av strategin fungerade perfekt men byter plats utan teamorder och motstå pressen från en hårt laddad Will Stevens med nya set hårda däck ombord för resten av dagen och fingrarna på det rubinröda lägrets anställda fått darra av åtrå om sina förare lyckas hålla bilarna i god skick, med andra ord sade nissarna i FIA: s kontrollrum att det krävs ingen åtgärd i själva incidenten mellan lagkamraterna i AF Corses läger och för Roger Penskes vidkommande drar reparationstiden en större skadestånd när Michael Christensen kommer vid nästa depåstopp stanna och låta meckarna byta ut bakvingen p.g.a. en sönderkörd baklykta.
VM-säsongen i långloppsracing 2023 slutade med en solklar dubbelseger till Toyota med tillägg till en ny förar- och konstruktörstitel i bagaget, AF Corse Ferrari klarade jobbet över åtta timmar galant och skriver till sig ännu en pallplats, den sjätte av sju möjliga under kalenderårets gång, i LMP2 kunde Louis Deletraz ge Team WRT kategorins avskedstårta på VM-nivå till fördel av nästa års fabrikssatsning med BMW genom en värdefull seger före lagkompisen Robin Frijns i den andra WRT-trimmade Orecan, JOTA: s andralag trea och de båda Prema Powerteam-bilarna blir fyra respektive femma i klassen, GTE AM däremot vanns av Iron Dames med Michelle Gatting i huvudrollen och efter prisutdelningen så delar man några underbara minnen ur de här klasserna i tävlingssammanhang och den sistnämnda ersätts av LMGT3 sett till utvecklingskostnaderna, med det kommer jag säga tack för i år och vi ses om ett par månader med mer racing att tillgå genom fler fabriksteam än någon annan FIA-sanktionerad mästerskap på deltagarlistan.
https://www.autocar.co.uk/car-news/motorsport-le-mans-and-sportscars/aston-martin-valkyrie
https://www.autosport.com/wec/news/wec-grid-could-expand-to-40-cars-for-2024-season/10519681/
https://www.autosport.com/wec/news/briscoe-joins-vanwall-for-bahrain-wec-finale/10533734/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499p-the-design-of-the-hypercar
https://www.gazzetta.it/Auto/02-11-2023/ferrari-hypercar-i-piloti-in-bahrain-obiettivo-podio.shtml
https://www.autosport.com/wec/news/wec-bahrain-toyota-remains-on-top-in-second-practice/10541678/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-conclude-first-day-on-track-in-bahrain
https://www.fiawec.com/en/news/bahrain-fp3-alex-lynn-fastest-for-cadillac-racing/7817
https://www.dailysportscar.com/2023/11/03/cadillac-fastest-in-final-bahrain-practice.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-start-from-third-row-in-bahrain
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-after-bahrain-qualifying
https://fr.motorsport.com/wec/news/8h-bahrein-sacre-tranquille-toyota/10542566/
Möt Nicklas Nielsen i en exklusiv intervju på Ferraris officiella YouTube-kanal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar