Våren 1998 utvecklade Citroën en prototyp som utgör hur morgondagens telematik ombord en personbil skulle fungera, det har ju gått mer än 25 år sedan PR-tricket förvandlades till en begränsad specialutgåva med en V6: a under huven och Tiptronic-låda under kontrollpanelen men ändå är det långt före tiden då Apple CarPlay respektive Android Auto höll på att utmana om vem som har den klaraste briljansen i sina gränssnitt.
Enligt L'Argus moderator så togs fotona på bakluckan och inuti kabinen för att utgöra skillnaden mellan den och en nuvarande Cittra C5 X, vi vet redan att den sistnämnde har en väldigt komplex gränssnitt och arkitektur på själva interiören medan den gamla kultbilen med kilform runtikring är det andra grejer som ruvar i skuffen, på bagageutrymmet sitter en stationär IBM Aptiva dator med Intel Pentium II-processor inklusive trådlös tangentbord för att aktivera TV-skärmen som sitter på mittersta sittdynans kant och på förarsätet kommer chauffören knappa in postnummer och adress via Magneti Marellis specialkonstruerade navigationssystem, den här bilen kostade cirka 3 000 mer än den lyxigaste utbudet som såldes på den tiden även om antalet exemplar hamnade mellan 48 eller 52 beroende på officiell mätning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar