lördag 18 januari 2025

Blå ovalens likgiltiga återkomst

När man ska summera årskrönikan för anno 2016 då kan man dra in 50-årsdagen av Ford GT40: s första av fyra raka segrar på Le Mans och det gjorde man med en moderniserad fabrikssatsning men i långloppsracingens produktionsklass GTE Pro då LMP1 ansågs vara dyrare sett till kostnader.

Berättelsen om Fords comeback på Circuit de la Sarthe startade med ett kungörande i en presskonferens fredagen den 12 juni 2015, klanen Ford som består av Edsel, Bill och Henry den tredje hade sagt att fabrikatet från och med start på VM- och IMSA-kalendern 2016 kommer att satsa på en fyraårig tävlingsprogram med Chip Ganassi Racing som tävlingspartner medan bygget av bilen pågick i full hemlighet av tre olika aktörer, kanadensiska företaget Multimatic sköter utvecklingen av karossen och chassit varpå Fords amerikanska arm fick sjösatta operationen tack vare svenska designchefen Christoffer Svensson, tyskarna med andra ord var dem som färdigställt V6-motorn eftersom motorblocket, insugningsröret och topplocket smiddes på ett gjuteri utanför centrala Köln medan kolvarna, vevhuset, kamaxeln och oljetråget var specialiserade av fabriksarbetarna i Dearborn, Michigan.

Länkad med den tyskbyggda motorn sitter en sexväxlad sekventiell växellåda av brittiska företaget Ricardo, ni vet dem som utvecklat en lådorna på Audis okrossbara tävlingsvagn R8 LMP900 och siffrorna under huven säger allt, den gatlegala Forden producerar 647 hästkrafter och LM GTE-versionen hade fått kraftåtgången respektive vridmomentet minskat enligt prestandabalansregeln satt av FIA, för att återupprätta succén på Le Mans så fick man genrepa i de sju racen inför racingkalenderns största höjdpunkt, fem stycken hemma i USA inklusive de två första VM-deltävlingarna, på Daytona, Sebring och Long Beach fick programmets start leda till ett misslyckande, på VM-nivå hade Ganassi-teamets Europadivision med George Howard-Chappell som förbundskapten fått se sina bilar sluta fyra och femma bakom Aston Martin Racing och AF Corse Ferrari som redan visar sin styrka i konkurrensen.

Efter tredjeplatsen på Spa Francorchamps respektive programmets första seger i Laguna Seca är alla fyra Fordar landade på Le Mans i hopp om att slå racingvärldens aristokrati som på "The swinging sixties", teamägaren Chip Ganassi och hans personal precis som Carroll Shelby många årtionden tidigare fick nåla fast det långsiktiga målet bortsett från att utmana om konstruktörstiteln i långlopps-VM och det var att hålla bilen i schack men också återerövra Le Mans efter 24 mödosamma timmar ur varenda förares livsöden. Idag som så många gånger tidigare fått se delar av dokumentärfilmen "Ford GT - Återkomsten till Le Mans" regisserad av Eric Joiner och jag som bilfanatiker hade tyckt att den här filmen borde förtjäna minst fyra plustecken av fem möjliga på Aftonbladets filmrecension enligt vissa kritiker.

https://www.youtube.com/watch?v=xcWT3CcJ6uc

Listan på medverkande av dokumentärfilmen utan inbördesordning:

Edsel Ford: Ledamot i Ford Motor Company
Bill Ford: Exekutiv ordförande
Henry Ford III: Ford Performances marknadsansvarig
Preston Lehner: Författare av faktaboken om Ford GT på Le Mans
Jim Farley: Fords globala marknadschef
Justin Bell: Sportjournalist
Jaime Howe: TV-reporter
Tommy Kendall: F.d. racerförare & TV-reporter
Chip Ganassi: Teamägare
Mike Hull: Assisterande stallchef
Raj Nair: Ford Nordamerikas stationschef
Dave Pericak: Ford Performances ordförande
Larry Holt: Multimatic Engineerings viceordförande
George Howard-Chappell: Förbundskapten
Ashley Parlett: Assisterande mekaniker
Stefan Mücke, Olivier Pla, Billy Johnson, Andy Priaulx, Harry Tincknell, Marino Franchitti, Sébastien Bourdais, Dirk Müller, Joey Hand, Richard Westbrook, Ryan Briscoe & Scott Dixon: Fabriksförare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar