fredag 10 januari 2025

Märkessatsningens konkreta sida

Journalisten Graham Goodwin på dailysportscar.com vidtagit en fördjupad åtgärd kring diskrepansen som rör fler märken till anslutning i sportvagnsracingens brödraskap genom framtida program som är på väg att planeras, i gengäld hade FIA tillsammans med Automobile Club de l'Ouest infört den s.k. regelverket på två bilar per team från och med den här säsongen eftersom respektive fabrikat måste delta med minst två bilar i garaget och ge satellitteamen mer än bara huvudvärk ända sedan man välkomnat Aston Martin till toppen av trädet med sin Valkyrie LM utvecklad av fabriksarbetarna i Newport Pagnell.

Det hade pratats om Cadillac som byter samarbetspartner efter att Chip Ganassi tackade nej till ett nytt kontrakt och förlitat sig till Peugeots tävlingsprogram, enligt insiderrapport fick McLarens VD Zak Brown säga till reportageteamet att utvärderingen av Hypercar-programmet baserat på LMDh-strukturen då Oreca ansågs vara lämpliga till slutförande av designkonceptet innan någon från direktörens innersta krets fick samtala med Dallaras designchefer om utvecklingskurvan.

Hyundai hamnade på radarn gällande bränslecellstekniken på framtida tävlingsbilar trots väntetiden som antogs av f.d. Renault-pampen Cyril Abiteboul; han vistades på Circuit de la Sarthe under fjolåret för ett extrainsatt möte med FIA: s långloppskommitté enligt olika källor men planenligt kan utvecklingen av en LMDh-vagn vara en ständig plåga sedan hans assisterande chef pratade i telefon med Orecas ansvarig för fordonsdynamik om Le Mans-programmet ville stå sig med start från och med 2026.

Ford hade en lång meritlista inom bilracing och rally i årtionden, främst titlarna i Formel 1 som motorleverantör åt olika team lika med WRC-framgångarna men idag har GT3-programmet med Mustangen i förarsätet blivit en liten framgång med en pallplats på racerbanan där man stod för fyra raka segrar i sportvagnsracingens kungaklass på slutet av 60-talet. Beslutet att återvända till F1-cirkusen från och med nästa år möttes av hård kritik från olika fackförbund (FOCA & GPDA) där Red Bull Racings stallchef hamnade på den röda tråden p.g.a. skriverierna som livnär sig utanför fabrikens katakomber.

Alfa Romeo hade också visat intresse för långloppsracing efter det nygamla F1-satsningen fått sina tack vare de mindre meriterna som samarbetspartner åt Peter Saubers företag, annars kan man leta efter en annan metod om Peugeot förtjänar att stanna kvar i programmet medan Mercedes kände sig lite aviga i kundleverantörsprogrammet trots högre lön som fabriksteam i Formel 1 varpå man dementerat Le Mans-programmet sedan de första rapporterna om satsningen blir av för första gången sedan katastrofen 1999.

https://www.dailysportscar.com/2024/07/02/whos-next-for-hypercar-gtp-in-the-wake-of-the-ruleset-extension.html

https://www.autosport.com/wec/news/hyundai-gearing-up-for-hypercar-programme-wrc-long-term-future-unclear/10630579/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar