lördag 25 januari 2025

Raketskeppet från Hethel

Formel 1-säsongen 1986 kunde inte bli mer intressantare än så efter det föregående årets omdebatterade fejd mellan Alain Prost och Michele Alboreto men de flesta som följt bilsportens finrum på TV vet att Ayrton Senna är för evigt associerad med sin makalösa succé ombord en kritvit McLaren med små inslag av rött, mitt emellan det och Renaults uttåg som fabriksstall träder en mycket speciell vagn som värmt en och annan Lotus-fanatikers hjärtan och modellnamnet innehåller två siffror med ett stort T på slutet, bilen i fråga är en Lotus 98T.

Om man ska summera årgång 1986 med fem olika definitioner kan jag för en gångs skull berätta att den där handssituationen från VM-slutspelet väckte ilska från kommentatorshytten medan saker och ting balanserades genom gitarrackorden ur "The final countdown" av Europe inklusive en annan listetta signerat Pet Shop Boys under titeln "Suburbia" samtidigt som Porsche fortsatte att dominera långloppsracingen med järnhand och nu kommer vi in i hemligheterna bakom skynket på Lotus gamla F1-fabrik och hur denna bjässe formades till utmanare om VM-titeln.

Den gamla turbo-eran var fylld med högoktanig spänning på långa vägar, det innehöll skräckinjagande bilar med 1.5 liters sexcylindriga motorer som tillät mer ryck i kvaltrim än i grundinställning på söndagarna och nere hos Lotus hade den här bilen blivit formgivet av tekniske ansvarig Gérard Ducarouge som var en tidigare Matra-anställd med direkt kompetens från Martin Ogilvie som vi känner igen från den brokiga 88B: s designfilosofi och gissa vad som pågick under själva F1-året, bilen kvalade på Pole position hela åtta gånger varav tre stycken på de fem första racen med Ayrton Senna i full blås men i verklig bild hade brasilianaren vunnit i Jerez respektive Detroit trots att hans tillfällige lagkamrat, aristokraten från Skottland Johnnie Dumfries kastat in handduken nio gånger med tillägg till missräkningen på kvalet i Monaco och mitten av 80-talets s.k. "Turbo-galenskap" slutade riktigt illa för Lotus, konstruktören förlorade sponsoravtalet med JPS till fördel av ett annat tobaksvarumärke för nästa säsong och bannlysningen av Grupp B-regeln i rally-VM gjorde att de överladdade F1-raketerna tillåts att tävla i ytterligare två säsonger innan sugmotorerna återinträder från och med 1989.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar