Tekniska gimmicks ihop med regelverkets polemik gör att bägaren rinner för dem som fuskar i en och annan sport som jag följer i sinom tid, från och med 2018 hade intresset för Formel 1 sinat till följd av ändringar i den sportsliga koden med tillägg till användning av ett extra huvudskydd som fästs på cockpit-öppningens kant och det var därför jag migrerat till standardvagnar och GT-racing med omedelbar verkan men intresset för NASCAR och Indycar fick också falla som en sten p.g.a. just vredet från regelverksmakarna då huvudprotagonisterna i det sistnämnda Team Penske och Chip Ganassi Racing gick i dispyt om mästerskapstitlarna när partiskheten hamnade över kokpunkten.
Brittiske influencern Aidan Millward har grävt in en hel del information om fuskarkulturen som tog flera år att avslöja genialiteten bakom vilka som stod för innovationen och vilka som får sitta i skamvrån, ända sedan själva sporten grundades 1949 med ett förflutet i den illegala alkoholindustrin hade han pekat ut tre antagonister som stod för en mängd av genialiska men också luriga arbeten som fick bossarna att dela ut en strängare straff utan att sparka ut vinnaren från resultatlistan, under 60- och 70-talen hade man i hemlighetsmakeri hört talats om en innovatör som hette Smokey Yunick och han kom på ett system som utgör bränslets densitet innan vätskan fylls upp i tanken, frusen bensin till idag är inte tillåtet av modern standard och det fanns andra saker som funnits skrivet på en och annan bilhistorikers lösa pappersbuntar, som till exempel hur man tränger in en oanvänd basketboll i tanken som plasmaexpander eller varför inte rekvirera en vinkelslip för att hyvla bort sträckmetallen efter kvalpasset och Smokeys allra mest besynnerliga fuskskandal skedde när han skulle ställa motorn på tvären för bättre styrförmåga.
Långt efter Smokey Yunicks hemliga trollformel inne i en skjul hamnade en viss Junior Johnson i blickfånget, han sägs ha fipplat med motorns insugningsrör och mycket riktigt skruvat på förgasaren till full öppning om inte fuskarkulturen lämnades vidöppet i Talladega 1972 då Marty Robbins tog bort restriktorplattan för att generera mer ryck i förgasaren, vid denna tidpunkt var NASCAR: s regelverk någon form av telefonbok än grundskolans matematikhäfte om man förstår sportens juridiska sida med små kryphål innanför en mall och i reglementets viktiga punkter hittar man en full mening kring användning av standardiserade delar men på modern tid kliver en tävlingsingenjör fram med syfte att dra fram depåmurens mest genialiska "Life hacks".
Hendrick Motorsports mångårige Crew Chief Chad Knaus enligt bilforumet Autoweek var väldigt ökänd i NASCAR-kretsen med kommunikationen via radio till sin protegé i en koboltblå kärra, 2006 var Chad ansvarig för genialiteten som rör vagnens bakre vindruta, han sa till chaffisen i fråga att utföra en illegal justering på rutans extra lucka med stålvajern under säteströskeln, en mekaniker i Roush Fenway-stallet lämnade in en protest efter det årets upplaga av Daytona 500 som vanns av just rekordjägaren varpå Chad stängdes av i en månad av paraplyorganisationens rättsskipare medan föraren själv ett år senare fick sex matchers avstängning för tekniska oegentligheter med sin bil i Sonoma och storyn slutar inte på långa vägar ännu.
Tolv månader efter karosserifusket hamnade Joe Gibbs Racing på fel sida om laglydigheten sedan sju mekaniker blev suspenderade av domarkåren med något otillåtet i samband med chassijusteringar bakom depåmuren, de har placerat magneter under gasspjället vilket gjorde att bilen inte når full gas under acceleration på Michigan International Speedway och därmed hade regelverksmakarna fråntagit 150 poäng ur Tony Stewarts och Joey Loganos fickor, sent i februari 2024 hade flera lagmedlemmar i Richard Childress Racing anklagat Team Penskes personal gällande Joey Loganos handskar, teorin bakom detta var hur Logano själv använde handsken som tunnelblockerare för att hämma turbulent luft i ett kvalvarv och säkerhetsproblemen förvärrades genom att motta en femsiffrig böteslapp som upprör känslor med förhöjd tonläge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar