Fem år senare är första generationens Ford Galaxy med Volkswagenkoncernens grannar lanserade i olika tidpunkter, Forden var först ut i Genève och dess samproducerade tvillingar VW Sharan och Seat Alhambra i respektive årgångar.
Det är inte första gången som den europeiska Ford-armen köper drivlinor från ett annat märke, det gjorde man på 70-talet när Lotus köpte rättigheterna till motorproduktionen på en Ford Cortina men här i MPV-världen hade Ford lagt in Volkswagens motorer under huven på en Galaxy, första exemplet är dieslarna på 67 respektive 82 kW och den andra är VR6: an på 2.8 liter ur Volkswagens nedlagda sportcoupé Corrado.
Bara en motor som klassades som Fords egna och det är bensinmaskinen på 2.3 liter ur deras lyxsedan Scorpio, den hade en bra balans mellan hög prestanda som VR6: an och tillräckligt bra vrid i varvregistret som i den vanliga tvålitersmotorn.
År 2000 hade första generationens Galaxy genomgått en mild ansiktslyftning för att anpassa sig med resten av biltillverkarens mest kända formspråk vid namn "New Edge" som man först såg på mindre sportcoupén Ford Puma år 1996, instrumentpanelen har dubbla förvaringsfack på övre etaget och en ny hastighetsmätare som först fanns på nästa upplaga av populära sedanen Mondeo.
I de senare årsmodellerna hade utrustningsmodellerna GLX och Aspen ersatts redan då av Ambiente som instegsmodell i resten av Europa medan Zetec används som entréutbud i Storbritannien och Futura respektive Ghia förblev lyxversionerna från varsin tidsram.
Många år efter att Ford brutit sig loss från samarbetet med Volkswagen kunde produktionen flyttas från Palmela i Portugal till belgiska Limburg på samma fabrik där Volvo C70 och S80 tillverkades på sin tid.
2006 blev Galaxy II första modell att använda "Kinetic Design" som genomtänkt formspråk precis som den mindre men sportigare tvillingsystern S-Max, den nya modellen använder en existerande bottenplatta från en inte så gammal Mondeo och ledningen sa för mer än tolv år sedan att de första intrycken på "Kinetic Design" är makabra, den har en karakteristisk framvagn med den nya formen på grillen, framlyktorna, sidoprofilen och baklyktorna tillsammans med bakluckan som är annorlunda jämfört med föregångaren och interiören är av prisvärd kvalité, mjuk plast, neopren och borstad aluminium är exempel på material som är 90 % återvinningsbara.
Men det slutar inte där, navigationssystem är standard på Titanium och för första gången inom den tekniska sidan är tanklocket försedd med en klaff som gör det omöjligt att få in fel munstycke när man tankar bensin på en dieseldriven bil, statistiken säger att en fjärdedel av bilisterna som tankar fel bränsle har begått ett misstag och syftet med feltankningsskyddet är att den funkar riktigt bra.
Motorn som hälften av dagens Galaxy-ägare gillar är Duratorque-dieseln på två liter och 127 hästar, den drar mindre soppa än en 2.2 liters diesel ur en Renault Espace III och har bättre toppfart än till exempel en 1.6 liters Ford Focus.
Nio år efter att andra generationens Galaxys succésaga tog slut är den nyare Galaxy III snäppet lyxigare än väntat, idag använder fabriksarbetarna i Limburg den nyare Mondeos bottenplatta ur den modernare SPA-plattformen och digitala mätare med SYNC 2-navigationsskärm gör entré tillsammans med den elektriska parkeringsbromsen.
Nästan alla dieslar har bränsleekonomin på under sex liter i kilometern men de flesta som köper Galaxy III är instegsmodellen Trend med en 1.5 liters EcoBoost-bensinmotorn och när Vi Bilägare testade toppvarianten Titanium med en tvåliters diesel på 180 hästkrafter är den länkad med en sömlös sexväxlad automatlåda och har fyrhjulsdrift som standard, 0-100 på 10.5 sekunder men det finns ett hake, formen är nästan densamma som den utgående modellen trots att den har en Aston Martin-stajlad grill framtill.
Interiören är mer lyxigare, lädersäten som standard i Titanium men när den ansiktslyfta versionen av den omåttligt framgångsrika stora MPV: n från Ford kommer på bilhandlarna i början på 2020 blir priset ännu dyrare, orsaken är att Apple Carplay och den nya åttastegade lådan från Xtrac gör entré men fortsätter att bli lika konkurrenskraftig som den gjorde på glansdagarna.
Inslag om Ford Galaxy Mk1 årgång 1997
Provkörning av andra generationens Galaxy före utfasning från marknaden
Recension av den modernare men bättre Galaxy i sitt tredje generation 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar