När den kom hit till Europa under slutet av kalenderåret hade kunderna på den tiden valt att avstå från en tråkig sedan innan köpet av en kantig herrgårdsvagn.
Designen är ganska konventionell, fulländad och för oss kombiälskare är bakvagnen vinklad inåt för mer aerodynamisk effektivitet.
Körglad må den vara och de flesta Space Wagon-ägare i de tidiga åren valde 1.8 GLX innan man bytte till ett utbud som hade varit mer anpassad för terrängkörning, det är samma utrustningsnivå fast i tvålitersutförande och fyrhjulsdrift som standard.
Sju år senare var framgången med Mitsubishis i särklass bästa MPV ett faktum, därför fick biltillverkaren släppa Space Wagon II redan sommaren 1991, kanske mitt under deras första år i rallysammanhang, den hade vuxit i både längd och höjd men blev förfinad tack vare framhjulsdriften, mekaniskt sett fick man fyra olika motorer beroende på utrustning, hälften av ägarna under stora delen av 90-talet lade pengarna på 2.0 GLXi med femväxlad manuell låda och en tillräckligt stark maskin på två liter och 133 hästar med vridet på 176 Newtonmeter.
I den utrustningsnivån kunde man få manuell luftkonditionering, tygklädslar men bäst av allt däcktryckssensor plus automatiska vindrutetorkare bland tillvalen mellan årsmodellerna 1991 och '94 även om en mild ändring på framvagnen skedde i den nästkommande säljmånaden för konkurrenterna var på gång med sina nya modeller.
Precis som originalet var uppföljaren en riktig succé, nu riktar vi framåt i tiden och till hösten 1997, generation tre av konstruktörens enda stora MPV i klassen hade blivit större och mer rymligare än väntat, här i Sverige fick Mitsubishi Space Wagon III klassas bland de tio bästa tjänstebilarna på marknaden om man valde en med 2.4 liters fyrcylindrig maskin och automatlåda, för en familjependlare på småvägarna är dyraste utbudet 2.0 GLXi Shogun det bästa valet för en prisvärd MPV om inte konkurrensen som Renault Espace III och Peugeot 806 höll måttet i en testduell.
På insidan är det inte mycket som skiljer mellan den och en Espace, reglagen för klimatanläggningen var lätt att använda, sätesarrangemanget påminner mycket om en samtida Volkswagen Sharan fast föraren sitter lite lägre än i en Opel Frontera 4x4 och det finns gott om plats att förvara saker inne i kabinen.
Bensinmotorn på 2.4 liter producerar hela 150 hästkrafter, tio hästar mer än Volvomotorn som fanns på en samtida Renault Espace, 0-100 km/h gick på under elva sekunder och vändradien är nästan densamma som i Peugeot 806 trots det blytunga tjänstevikten på mindre än en och en halv ton.
Space Wagon III var lika körglad och komfortabel utan risk för understyrning även på blött väglag.
Efter tre generationer med namnet Space Wagon var det väl dags för en ny designstudie med ett nytt modellnamn, idag är Mitsubishi Grandis någorlunda bättre i både exteriörform och interiörutrymme än dess kantiga urfader.
Framvagnen på Grandis ser lite grann futuristisk med formen på framlyktorna, ur min synvinkel är designen på fronten riktigt snygg men sidoprofilen och bakluckan har fått lite drag av Fiat Ulysse, något som Mitsubishis designteam fått häpna på ritbordet innan världspremiären i Genève våren 2003.
Utrymmet hade varit ett stort pluspoäng när det gäller att fälla upp de bakersta sätena för Mitsubishi använde ett liknande system som i Opel Zafira, nämligen två extrastolar ur det plana golvet.
Instrumentpanelen huserar automatisk klimatanläggning i två zoner, det första i sitt slag, navigationssystem kostar extra bland tillvalen, flertalet förvaringsutrymmen och tre flaskhållare på mittkonsolen, en emellan framstolarna och två bakom parkeringsbromsen.
Det fanns fyra olika utrustningsprogram i denna bilmodell, billigast var Inform och Invite medan Intense förblev lyxvarianten med mer standardutrustning och valet på en tvåliters diesel länkad med en bränsleeffektiv manuell låda på sex växlar.
Mitsubishi Grandis hade sålts femsiffrigt i de åtta åren före nedläggning, idag kan det japanska biltillverkaren överge konceptet på stora MPV: n till förmån av laddhybrider och vidareutveckling av fyrhjulsdriften i Eclipse Cross och populära SUV: en Outlander.
Kort recension om andra generationens Space Wagon år 1997
Inslag om Mitsubishi Grandis från Österrikes mest sedda bilprogram årgång 2006
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar