Hösten 1998 hade ledningen på Opels huvudkontor i Bochum givit grönt ljus på serieproduktionen av deras första MPV, namnet man valde är Zafira och första säljmånaden väntades påbörja redan våren 1999.
Baserat på en samtida Opel Astra är första generationens Zafira mindre än en Renault Espace i storlek, har en mindre svängradie än en Volkswagen Sharan och bäst av allt är den mer flexibel i sätesarrangemanget än den förstnämnda i klassen, till skillnad från den franske konkurrentens avtagbara stolar är Opeln först ut att få utrustas med en smartare system som kallas för "Flex Seven", det vill säga att sätena på tredje stolsraden fälls ner och förvandlas till ett plant golv i bakluckan, genialiskt.
Instrumentpanelen bygger på elektronik hämtad från mellanklassbilen Vectra med små ändringar gentemot sedanen som till exempel positionering av luftutblåsen och under motorhuven ruvar dels bensinmotorer med olika slagvolym och dels en diesel på antingen två liter eller 2.2 liter.
Beroende på utrustning återfanns den första Zafiran med tre utbud, billigast var Comfort, bästsäljaren i särklass var Elegance med en 2.2 liters bensinmaskin, Design Edition var dyrast och i begränsad utgåva finns en sportigare version med tilltalsnamnet OPC, alltså Opels tävlingsdivision för en tvåliters turbomotor var installerad för en toppeffekt på 192 hästkrafter, den första OPC-Zafiran såldes enbart i Tyskland ända tills slutet av produktionen under försommaren 2005.
I en varm tidig juli månad 2005 släppte biltillverkaren en ny generation Zafira som är ännu smartare än föregångaren, många tycker att Renault Espace hade blivit gammal och tjänstebilister gör vågade byten från en MPV till en sportsedan men nej, Zafira B som det heter på Opel-språk är bättre i alla fronter, den hade blivit ännu säkrare och mer lastvänlig, för att fälla upp de två extrastolarna måste man glida in andra sätesraden med basen uppåt, dra upp handtaget tills det hörs två till tre klickar när man är klar.
På insidan är interiörkvalitén densamma som i Vectra med få knappar på stereon, navigationssystemet kostar extra i tillval och modellutbuden Essentia respektive Enjoy sålde bäst i hela Europa.
Mekaniken är densamma som i Astra H med 1.6 TwinPort-motorn på 113 hästar, för mer sparsam körning är dieseln på 1.7 liter lika pålitlig som i den mindre halvkombin men det finns några varningar.
I Storbritannien hade polisen utfärdat en säkerhetsvarning som fick hela fabriken i Luton att känna sig helt chockade, det handlade om bränder som orsakas av felaktiga reparationer respektive fläkten i säkringens resistor.
Efter sex år på nacken är Zafira II ersatt av dagens Zafira Tourer, Opels brittiske designer Mark Adams var med redan 2010 då man skissade designstudien med det nya formspråket inför visningen i Genève 2011 och den fullskaliga produkten kom några månader senare efter världspremiären i Frankfurt.
I gengäld har många MPV-ägare i Sverige fått lämna över till fördelen av hög markfrigång och fyrhjulsdrift men den nya Zafira Tourer är bättre stilmässigt trots att instrumentpanelen på de första årsmodellerna innehåller ett virrvarr med knappar och förbättringarna gjordes runt sommaren 2016 med en ny grill som först sågs på minstingen Opel Karl, precis som på insidan med nya mätare, ny multifunktionsratt och en modernare infotainmentsystem med möjligheten att uppkoppla mobiltelefonen genom Apple Carplay och Android Auto.
Opel Zafira har funnits i tre generationer som familjevänlig MPV men under fjolåret fick Opel efter att ha blivit såld till PSA-gruppen se modellen att få byta skepnad, den här gången är den fjärde generationen klassad som rektangulär persontransportvagn tillsammans med sina nya syskon Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer och Toyota ProAce Verso på SevelNord-fabriken i norra Frankrike.
Kort inslag om första generationens Zafiras flexibilitet med Ian Royle årgång 2000
Provkörning av Opel Zafira II år 2010
Recension av andra fasens Opel Zafira Tourer på What Cars webb-TV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar