Den här veckan är det TCR-VM: s näst sista deltävling, efter mycket spänning i Japan kommer förare och personal tackla världens svåraste stadsbana, det skiljer sex poäng mellan Esteban Guerrieri och Norbert Michelisz i kampen om VM-titeln även om man inkluderar Thed Björk i smeten.
Bland världsstjärnorna som närvarar i Macau kommer sex utvalda wildcards att göra entré den här helgen, en av dem är KC Motor Racing Groups tredjeförare Jim Kato som debuterade senast på Suzuka tillsammans med två lokala förare från det inhemska mästerskapet.
Den förare som har otroligt bra framgångar i Macau är 2012 års världsmästare Rob Huff; han är den man som vann flest gånger, hela nio stycken men vill bida sin tid på en tionde triumf på den trånga stadsbanan som inte har mellanrum till ett misstag.
Fem av de 26 förare som gör sina debut på stadsbanan är nykomlingarna Mikel Azcona, Johan Kristoffersson, Niels Langeveld, Benjamin Leuchter och Luca Engstler eftersom Attila Tassi redan varit här år 2016 då den var med i TCR Int'l Series-kalendern.
Sedan tidigare hade PWR Racings ägare och förare Daniel Haglöf tvingats stå över Macau på grund av olycksfaran men han anställde den dubble STCC-mästaren Robert Dahlgren som hjälpryttare till fjolårets Europamästare Mikel Azcona.
PWR: s förbundskapten Emil Axelsson hade sagt att grabben från Skellefteå med Formel 3-meriter och erfarenhet i standardvagnsracing sedan 2004 har vad som krävs för att bli konkurrenskraftig med en tyngre chassi som han gjorde under säsongens gång hemma i Sverige.
Även Andy Priaulx vill tänka tillbaka på de mästerskapsvinnande minnen från förr, 2005 var engelsmannen nöjd efter första VM-titeln sedan Dirk Müller i AC Schnitzer-trimmade fabriks-BMW: n kört rakt fram och in i barriären, han senaste mästerskapsvinst kom på slutet av säsongen 2007 och Priaulx medger att han inte hade den mest potenta bilen trots hård konkurrens från Seat med sina dieseldrivna bilar.
Senast han tävlade här var år 2010 då han slutade sjua innan övergången till BMW: s GT-satsning på Nürburgring 24 timmars respektive två magra år i DTM, liten succé med Ganassi-teamet på Le Mans före comebacken på VM-nivå för Shell Helix Racing.
https://www.fiawtcr.com/event-preview-wtcr-title-chasers-turn-street-fighters-in-macau/
https://www.fiawtcr.com/dahlgren-gets-wtcr-reward-with-pwr-for-home-title-triumph/
https://www.fiawtcr.com/macau-success-fundamental-to-where-i-am-today-says-wtcr-racer-priaulx/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar