fredag 8 november 2019

Familjelastarna - Del 2

Fiat-koncernens chefsdesigner Peter Fassbender var den man som varit med i hela utvecklingsarbetet tillsammans med PSA-gruppen för bygget på deras MPV i detta gemensamma process, han ville att framvagnen på nya Ulysse II ska få en ny grill i formspråket hämtad från halvkombin Stilo med de tvådelade lyktorna, halogenstrålkastarna på övre etaget och dimljusen på nedre etaget, koncerntvillingen Lancia Phedra däremot har större stålkastare och en grill som är igenkänd från lyxsedanen Thesis.

Sidoprofilen är så pass karakteristiskt att C-stolpen är annorlunda jämfört med de franska syskonen Peugeot 807 och Citroën C8, bakljusens och bakluckans form är vinklad i tre graders lutning för mer utrymme och den allra största skillnaden finns på dörrhandtagen.
PSA-gruppens grannar har dörrhandtag i aluminium men på andra generationens Fiat Ulysse är dörrhandtagen färgkodade och är gjort till att bli prisvärd på den Europeiska marknaden och Lancian är snäppet lyxigare genom att addera krom både på dörrhandtagen och kofångaren.

Livet ombord är densamma som i Peugeoten och Cittran med den upphöjda växelspaken i mittkonsolen, precis som PSA-gruppens bilar är mätarna centralt placerade och stolarna bygger på Fiat-koncernens samarbetspartners unika räls-system, det vill säga att sätena är justerbara, framifrån roteras stolarna 180 grader i vardagsrumskonfiguration och sätena i rad 2 och 3 är avtagbara för extra lastutrymme.
Interiören på Lancia Phedra är mycket ädlare, i den lyxigaste modellutbudet Emblema har plasten ersatts av Alcantara på instrumentpanelen, navigationssystem och ljusbruna mattor istället för mörkgråa skyddsmattor.
Sätesklädslar i Lancian finns bara i två olika sorter, på Executive-versionen har man Alcantara som standard men på Emblema-versionen återfinns lädersäten som tillval och trots allt den är dyrare i pris.

Fiaten är mycket prisvärd som ni säkert kunna veta, i nästan hela Europa så erbjuds den nyare Ulysse i tre olika motorer, bland annat den vanliga bensinmotorn på två liter, direkt bränsleinsprutning och 136 hästkrafter tillsammans med två dieslar, en på två liter och en på 2.2 liter.
Instegsmodellen Dynamic ges med de sedvanliga tygklädslarna, bästsäljande utbudet Emotion eller Eleganza som den heter i Storbritannien har veloursäten för mer komfort och allra dyrast är Prestigio, i denna modellutbud får du en tillförlitlig dieselmotor på 2.2 liter och lädersäten som standard.
Enligt ett test i Teknikens Värld sommaren 2004 är tvåliters bensinmotorn ganska tyst på småvägarna även om bränsleförbrukningen inte gått förbi enlitersmarkeringen med full last och takbox.

Säkerhetsmässigt hade Fiaten och dess tvillingsyskon fått fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest, denna riktigt fina MPV hade varit i toppen av leken när det gäller aktiv och passiv säkerhet, till exempel centrallåsen som har ett integrerat barnskydd, ABS-bromsar, antispinnsystem och bromskraftsfördelare, precis som tvillingarna 807, C8 och Phedra.

På tal om försäljningsstatistik hade Fiat Ulysse sålts på den inhemska marknaden inklusive Frankrike, Österrike, Tyskland och i de baltiska länderna och siffrorna hamnade på över 60 500 sålda bilar totalt även om PSA-gruppen sålde sexsiffrigt, över 180 000 sålda 807: or respektive 156 000 C8: or.
Lancia Phedra sålde betydligt mindre på grund av det höga priset och när samarbetskontraktet med PSA-gruppen tog slut sommaren 2010 kunde Lancia göra en så kallad "varumärkningsbyte" sedan Chrysler i Europa dragit sig ur och deras Voyager bytte skepnad trots det pågående finanskrisen.

Efter två generationer och sexton långa år har Fiat Ulysse gått i pension men det dröjde två år till att få en värdig ersättare som konkurrerar med de betydligt kompaktare bilarna.








Inslag om Fiat Ulysse II på österrikiska TV-programmet Go!


Provkörning och recension av Lancia Phedra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar