1995 på bilsalongen i Frankfurt blev Volkswagens nya tillskott Sharan lanserad med dunder och brak i samma tidsram som Ford första genration Galaxy med Seats Alhambra ett år senare.
Designen gjordes av en jänkare vid namn Greg M. Grierson med den låga motorhuven för aerodynamisk effektivitet, hela yttre skalet på bilen är nästan som en uppvuxen Golf eller Fiesta och interiören på Sharan/Alhambra "Phase 1" är hämtad från Fords designavdelning, ändringen gjordes under millennieskiftet när Ferdinand Piëch insisterade åt sina arbetare att riva kontraktet med Ford då han inte gillade samarbetet med en konkurrerande biltillverkare
Andra fasens Sharan/Alhambra har en nyare grill som är karakteristiskt med deras nya formspråk, interiören är annorlunda jämfört med den utgående designen eftersom Volkswagengruppen installerade en ny hastighetsmätare ur en Audi TT tillsammans med högkvalitativa material inklusive navigationssystemet med namnet RNS 515.
Stolarna på Volkswagenkoncernens tvillingar är otroligt genialisk, på både andra och tredje sätesraden har man de integrerade barnstolarna och återtog ett tekniskt försprång före Isofix-fästpunkter blev obligatoriska på alla kategorier.
Mellan 1997 och 2009 erbjöds den första generationens Sharan i fyra olika modellutbud, billigast var Trendline men de flesta föredrog Comfortline med antingen en vanlig bensin på två liter eller en diesel på 1.9 liter och åtta ventiler, tjänstebilisterna föredrog VR6 Sport med en stark sexcylindrig maskin ur en Volkswagen Corrado på 201 hästkrafter, sexväxlad manuell låda som standard och även har fyrhjulsdrift från svenska Haldex som tillval.
Seaten däremot hade fler utbud på agendan, mellan 1996 och 2002 fanns modellutbuden Signo och Sport men från och med 2003 hade Advantage och Businessline varit bästsäljarna hemma i Spanien, Ecomotive hette utbudet som föredrar bränsleekonomi och mindre klimatavtryck då man använde en tvåliters diesel ur en Golf och utvecklade 138 hästar med mer vrid än 1.9: an.
I dess fjorton år långa karriär hade den till exempel röstats som klassledande familjebil respektive bästa nybil av engelska bilrecensenter mellan årgångarna 1996 och 2000.
I Genève 2010 fick Volkswagen AG: s kommunikationschef Volkmar Tanneberger äran att presentera den andra generationens Sharan medan koncerntvillingen Seat Alhambra lanserades på en annan monter.
Fortfarande byggd på samma fabrik i Palmela som originalet är Sharan II/Alhambra II bättre i design och interiörkvalité, bland nyheterna är den elektriska parkeringsbromsen som ersätter den traditionella handbromsen, bakluckan öppnas elektriskt och en annan finess som är inspirerade av Peugeots revolutionerade 807 är de motoriserade skjutdörrarna.
Båda genomgick en ansiktslyftning sommaren 2015 med de nyare LED-ljusen fram och bak, på insidan är instrumentpanelen oförändrat men Volkswagenkoncernen gjorde den rätta grejen kring installation av nya navigationsskärmen Discover Pro och Discover Composition, bland annat återfinns internetuppkoppling genom Car-Net och i App Connect kan man länka mobiltelefonens innehåll till användning av Apple CarPlay och Mirror Link.
Tre utbud fortfarande finns att tillgå i den svenska marknaden, instegsmodellen Masters, utöver detta får du Premium och allra dyrast får du GT 4Motion, alltså en Sharan med 184 hästars diesel, lädersäten och fyrhjulsdrift som standard, tvillingen som är Alhambra II kan fås med fyra olika utbud, Style och Reference är instegsmodellerna, för mer gadgets behöver man Business Excecutive och FR Connect är utförandet med sportchassi, justerbar stötdämpare och full standardutrustning.
För några månader sedan hade milstenen på en miljon tillverkade bilar uppnåtts, om inte intresset på sjusitsiga vagnar sinade i olika marknader.
Idag är andra generationens Sharan och Alhambra återigen en klassledande bil i den gammalmodiga stora MPV-klassen trots den höga efterfrågan på kompakta crossovers och bland dem som äger en Sharan är flerbarnsfamiljer medan en fjärdedel av dagens Alhambra-ägare är tjänstebilister.
Provkörning av Volkswagen Sharan VR6 årgång 2000
Kort recension av Seat Alhambra 2001
Inslag om andra generationens Sharan i ny skrud
Fullständig recension av nya Alhambra år 2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar