Opels racingdivision eller VXR som det heter i Storbritannien gjorde något djärvt med Astran som fick bilentusiaster att häpna, det var ju att lägga en 30 millimeters restriktor på turboaggregatet, låta teknikerna från fabriken i Rüsselsheim fippla med sportfjädringen och installera kromade avgasrör för OPC-versionen är bättre än den vanliga, tråkiga Astran med vanlig tvåliters fycylindrig motor utan turbo.
Framhjulsdrift och 240 hästkrafter låter galet i snabba halvkombins värld men om man lägger in den racinginspirerade motorn på en MPV är resultatet mycket intressant.
För en familjefar är skolskjutsen den viktigaste delen i det vardagliga livet, statistiken visar att 54 procent av svenska bilister som skjutsar barn till skolan vanligen kör herrgårdsvagnar, persontransportvagnar respektive stadsjeepar medan resten tycker att sportsedaner är bättre men ni har fel, här har vi några siffror som gör att Opel Zafira OPC är annorlunda än de flesta familjebilar i marknaden.
Motoreffekten är den samma som i Astra OPC, turboaggregatet likaså trots att den har en förfinad restriktor på 30 millimeter, 0-100 km/h klockar på 7.2 sekunder och når högsta toppfarten på cirka 235 knyck, den är lika snabb som den motsvarande halvkombin och anledningen till det är att den håller högsta kvalité både på mittkonsolen och på exteriören.
Utseendet är ganska djärv och tuff, den var i en klass för sig när det gäller hög prestanda å ena sidan och mångsidighet å andra sidan.
På motorvägen när det är fartbegränsning på 110 km/h är Zafira OPC lika tyst som i den vanliga versionen, man inte hör så där mycket vindtjut och på de slingriga, doserade kurvorna är åkkomforten och köregenskaperna en riktig pluspoäng.
Det enda potentiella minuspoängen är att man skall byta kamrem vart 10 000: e kilometer i en högprestandabil och servicekostnaden är lite högre på motorsidan än i vanliga Zafiran men driftkostnaden var fortsatt jämn.
Andra generationens Zafira i OPC-skrud såldes från vintern 2005 ända ner till samma tidsperiod 2009 och anledningen till varför de köper en sådan högprestanda-MPV är ju att kombinera mellan körglädje på racerbanan och åkkomfort på småvägarna och jag gillar den bilen så mycket att det klassas som en av bilvärldens sju underverk.
Tyske bilrecensenten Tim Schrick provkör Opel Zafira OPC i en duell med Lotus Elise
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar