måndag 4 november 2019

Familjelastarna - Del 1

Någon gång under sommaren 2001 passade PSA-gruppens båda designansvariga Jean-Pierre Ploué och Gérard Welter på att rita de nya skisser på deras nya projekt som ersätter de föregående modellerna innan SevelNord får klartecken på tillverkningsprocessen.

Flera månader senare på bilsalongen i Genève har Peugeots 807 och Citroën C8 blivit lanserade i världspremiären tillsammans med Fiat-koncernens syskonmodeller.
Till skillnad från Evasion och 806 är den nya generationens MPV: er rundare för att klara av de stränga kriterier som EuroNCAP hade skrivit på löpsedlarna och det är inte mycket som skiljer mellan de två på fronten.

807: ans framsida har fått lite drag av populära småbilen 206 och halvkombin 307 på framlyktorna medan Citroëns lite harmoniska C8 är något av en behärskad karaktär med bakljusen hämtade från C5 kombi och grillen är också igenkänd från herrgårdsvagnen med de små lyktorna tillsammans med motorhuvens släta yta.

Bland nyheterna får du för första gången elektriska skjutdörrar men trots detta så mäter 807 och C8 hela 27 centimeter längre än den föregående generationens modeller eftersom i vissa modeller kan den utrustas med en soffa i tredje stolsraden för att få upp till åtta passagerare.
På tal om säkerhet är de båda syskonen utrustade med sensorer för lågt däcktryck på alla fyra hörn, centrallås, antisladdsystem, bromskraftsfördelare och automatisk klimatanläggning som standard men glöm inte bort krockkuddarna, sex stycken för att vara exakt och när 807: an testades våren 2003 fick den fem stjärnor i EuroNCAP: s krocktest och höga poäng i barnskydd.

I den europeiska marknaden erbjuds C8: an i tre olika utbud, vettigast är Ambiance, för lite mer gadgets så köper man en med 2.2 liters bensinmotor i Prestige-utförande men för den som vill ha bra åkkomfort på motorvägen och bra prestanda är V6: an med automatlåda i Exclusive-utförande något att välja som tjänsteförare.

För mig som Peugeot-fantast jag föredrar en 807 i SR-utförande med en tvåliters bensinmotor under huven, det gör att den är riktigt stark både i låga farter och på motorvägen trots att man inte hör vindtjut från vindrutan än vad föregångaren 806 gjorde.
807: an finns i tre olika interiörklädslar, instegsmodellen SR ges i tygklädslar, däremellan i ST-utförande får du veloursäten som är ännu mer bekvämare och för mer lyx och flärd är det bara läderstolar i modellutbud SV om man föredrar två soffor i alla tre sätesrader.

När Aftonbladet Motor testade C8: an på fransk mark i januari 2003 så tyckte bilrecensenten Robert Collin att förarmiljön känns som "Mission Control" på en rymdfarkost även om hastighetsmätaren, varvräknaren och bränslemätaren placerades centralt trots att det är något svårläst.

Jag tror att köregenskaperna på C8 och 807 är otroligt bra, speciellt i låga farter och i grunden så känns den mindre guppig på småvägarna och mer aerodynamisk i höga hastigheter.

2008 genomgick de båda modellerna en mild kosmetisk ändring, främre kofångare på sina respektive bilar fått lite krom och navigationssystemet uppdaterades till den senaste specifikationen trots att det kostade 6 900 kronor extra, fyra år senare är det återigen en liten ändring i exteriören men fortsätter att regera på vägarna som hela Europas bästa MPV för familjeäventyr och skolskjuts fram tills den slutade tillverkas redan våren 2014 efter tolv långa år på tronen.

























Långfilm om Peugeot 807 årgång 2002


Direktsändning från Genève och presentationsfilm av Citroën C8


Marknadsfilm om Citroën C8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar